خانه / خبرها / هشدارهای امریکا و چین به یک‌دیگر در مورد دریای جنوبی چین
هشدارهای امریکا و چین
هشدارهای امریکا و چین

هشدارهای امریکا و چین به یک‌دیگر در مورد دریای جنوبی چین

مقام‌های ارشد امریکا به پکن در مورد آنچه «تحریکات» آن کشور در حریم هوایی و دریایی « جنوبی چین » نامیده‌اند، هشدار داده‌اند.

یک مقام بلندپایه نظامی چین نیز گفته است «ما از ایجاد مشکل، هراسی نداریم».

جان کری، وزیر خارجه امریکا، ۱۶ جوزا گفته است از منظر ایالات متحده، هرگونه توسعه چین در حیطه دفاع هوایی بر فراز دریای جنوبی چین، «تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده» است.
پیش از او اشتون کارتر، وزیر دفاع آن کشور نیز گفته بود ادعای فیلیپین در مورد ساخت‌وسازهای چین در دریای چین جنوبی، «اقدامات صورت‌گرفته» امریکا و دیگر کشورها را شتاب می‌دهد.
فیلیپین، از متحدان اصلی امریکا در جنوب شرق آسیا، به تازگی پرونده‌ای را در سازمان ملل متحد علیه پکن (بیجینگ)، در ارتباط با «کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاها» گشوده‌است. این کنوانسیون مهم‌ترین عرف بین‌المللی تعریف‌کننده حقوق دریاها به شمار می‌رود.
چین پیشاپیش گفته است تصمیم «داوری بین‌المللی» در این مورد، اهمیتی برایش نخواهد داشت. یک مقام ارشد نظامی این کشور در واکنش به‌گفته‌های وزیر دفاع امریکا نیز هشدار داده است که چین «نگران دردسر نیست».
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ادمیرال سان جیانگو، معاون فرمانده ستاد مشترک ارتش چین، ۱۶ جوزا در جریان کنفرانسی در سنگاپور گفته است «کشورها باید در رابطه با این موضوع (اختلافات در دریای چین جنوبی) نقشی سازنده بازی کنند و نه راه‌های دیگر کنار آن را (بیازمایند). مساله دریای چین جنوبی به این خاطر حاد شده، که بعضی از کشورها به خاطر منافع شخصی خود به ایجاد تحریک دست زده‌اند».

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*