خانه / خبرها / خوشی و هیجان هراتیان از گشایش بند سلما
گشایش بند سلما
گشایش بند سلما

خوشی و هیجان هراتیان از گشایش بند سلما

باشنده‌گان هرات پس‌از گشایش بند سلما از سوی رهبران افغانستان و هند به‌رقص و پای‌کوبی پرداختند و بهره‌برداری این بند را رؤیایی دیرینۀ هراتیان می‌دانند.

باشنده‌گان این ولایت می‌گویند که نه تنها این بند برای هراتیان آب و برق فراهم خواهد کرد بل ساخت بند سلما امیدی برای ادامۀ زنده‌گی در این ولایت بخشیده‌است.

پس‌از آن‌که رهبران هند و افغانستان کلید گشایش این بند را زدند، باشنده‌گان هرات، به‌ویژه باشنده‌گان ولسوالی چشت هرات و حتی کارگرانی که سال‌ها برای ساختن این بند عرق ریخته‌اند به رقص و پای‌کوبی پرداختند و این روز را روز تاریخی برای مردم افغانستان و آغاز یک رابطۀ عمیق‌تر میان ملت‌های افغانستان و هند می‌دانند.

آمنه افضلی، سناتور، می‌گوید: «این بسیار مهم است؛ هم از لحاظ برق و هم از لحاظ زراعت، برنامه‌یی است که مردم سال‌ها انظار تکمیل‌شدن آن را می‌کشیدند و امروز واقعاً جای خوشحالی است.»

در همین حال، وزیر پیشین انرژی و آب ساخت این بند را از سوی هندوستان نشانی از دوستی صادقانه هند و مردم این کشور در برابر افغانستان می‌داند.

محمد اسماعیل، وزیر پیشین انرژی و آب می‌گوید: «بعد از ۴۰ سال این بزرگترین پروژه‌یی است که در کشور افتتاح می‌شود. من ساختن این بند را برای همه مردم، به ویژه باشنده‌گان هرات تبریک می‌گویم. این بند زنده‌گی را در هرات بهتر خواهد کرد؛ چون هم در آن آب است و هم برق که صنعت و زراعت را رشد خواهد داد.»

در همین حال، شماری از صاحبان صنایع می‌گویند که بیشتر کارخانه‌هایی که به علت نبود برق در شهرک صنعتی هرات متوقف شده‌بودند، دوباره به تولید آغاز خواهند کرد.

همکار، صاحب صنایع، می‌گوید: «با آمدن برق از بند سلما به هرات ده‌ها سرمایه‌گذارِ که ماشینری‌شان در کارخانه‌ها به دلیل نبود برق افتاده بوده‌اند دوباره به‌کار آغاز می‌کنند و سرمایه‌گذاران بیشتری حتی بیرون‌از کشور برای سرمایه‌گذاری به هرات خواهند آمد و این یک نوید خوب است برای همه.»

از سویی هم، شماری از آگاهان به‌این باور اند که حکومت باید برای ساختن و بازسازی دیگر بند‌های کشور، به‌ویژه «بند کجکی» که نیاز جدی به بازسازی دارد، تلاش کند.

ثریا پاک‌زاد، فعال جامعۀ مدنی اظهار می‌دارد: «افغانستان ظرفیت بیشتری دارد؛ امید است دولت افغانستان تنها به ساختن این بند بسنده نکند. انتظار داریم حکومت برای ساختن و بازسازی دیگر بندهای کشور، به‌ویژه بند کجی تلاش کند تا شادمانیِ که امروز در میان باشنده‌گان هرات دیدیم باشنده‌گان هلمند و کندهار هم تجربه کنند.»

بند کجکی نسبت به‌بند سلما ظرفیت بیشتری دارد، اما به علت ناامنی‌ها از سال‌ها به‌این‌سو این بند آمادۀ بهره‌برداری نشده‌است و ولایت‌های هلمند و کندهار در تاریکی به سر می‌برند.

بند سلما بیش‌از ۶۰۰ میلیون متر معکب آب ذخیره می‌کند و طول محل ذخیره‌سازی آب در آن ۲۰ کیلومتر است. این بند با هزینۀ نزدیک به ۳۰۰ میلیون‌دالر از کمک‌های هندوستان برای افغانستان ساخته شده‌است.

منبع : طلوع نیوز

شنبه ۱۵ جوزا ۱۳۹۵

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*