خانه / خبرها / بازسازی قصر تاریخی دارالامان آغاز شد
قصر دارالامان
قصر دارالامان

بازسازی قصر تاریخی دارالامان آغاز شد

بازسازی قصر تاریخی دارالامان آغاز شد . روزنامه‌های کابل؛ سه‌شنبه ۱۱ جوزا

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با حضور مقام‌های ارشد این کشور دیروز، دوشنبه،۱۰ جوزا(خرداد) نوار بازسازی قصر تاریخی دارالامان را قطع کرد. بیشتر مطالب روزنامه های امروز کابل به این کار اختصاص یافته است.

 

روزنامه ۸صبحنوشته که مرمت قصر ویران دارالامان که به‌‌عنوان سمبل ویرانی کابل در جنگ‌های داخلی شناخته می‌شود، خیلی اهمیت دارد.

شهر کابل در ده سال گذشته توسعه یافته و آباد شده‌ است. این شهر دیگر چهره یک شهر جنگ زده را ندارد. بازسازی قصر دارالامان هم ادامه این بازسازی‌ها ‌است.

نویسنده افزوده که انتظار عموم مردم این است که ویرانه‌های دیگر این شهر، هم به‌زودی مرمت شود. مرمت کابل ننداری( تئاتر کابل) نیز باید از اولویت‌های شهرداری کابل و دیگر نهادها باشد. حکومت باید از کمک‌های بنیاد آقاخان، بنیاد فیروزکوه و دیگر سازمان‌ها که در بازسازی مکان‌های تاریخی کابل سهم گرفتند، تشکر کند و بار دیگر از آنان بخواهد که برای بازسازی مکان‌های دیگر، کمک کنند.

نویسنده جامعه باز نوشته که در ‌یک‌و‌نیم دهه حکومت آقای کرزی، قصر دارالامان با همان سیمای‌ ویرانه استوار ایستاد‌ و ‌فضای‌ خوبی برای جهان‌گردان و سیاحان بود‌. ولی در زمان حکومت کنونی رئیس‌جمهور غنی کمیسیونی را به ریاست خودش ایجاد کرد تا بازسازی قصر دارالامان را تسهیل کند.

به باور نویسنده با بازسازی قصر دارالامان، افغانستان می‌تواند درآمد خوبی در بخش توریسم به دست آورد و از سویی ‌هم بناهای تاریخی نباید از بین بروند. با این دو دید که یکی دید اقتصادی به قضیه است و دیگری دید فرهنگی، می‌شود اقدام حکومت را قابل قبول برای تمامی شهروندان کشور پنداشت.

این روزنامه افزوده که بعد از امان‌الله کمتر دولتی آمد که آبادانی کرده باشد؛ بیشتر ‌دولت‌ها به جای‌ خشت‌گذاشتن بر دیوارهای نیمه‌کاره، آن‌ها را از تهداب ویران ‌کردند و تا اعمار دو‌باره آن ‌عمرشان ‌به پایان می‌رسید. همین فرهنگ کم‌کم داشت عام می‌شد و دولت‌ به‌ندرت روی ‌باز‌سازی بناهای تاریخی هزینه می‌کرد‌. ‌حکومت کنونی با تمام کم‌کاری‌ها و شعارهای میان‌تهی‌اش، گاهی کارهای خوب هم می‌کند.

روزنامه دولتی انیس نوشته که طرح بازسازی قصر دارالامان توسط هیات فنی وزارتهای امروز شهرسازی، اطلاعات و فرهنگ و ریاست عمومی اداره امور (نهاد ریاست جمهوری) به هدف حفظ میراث‌های فرهنگی و تاریخی کشور جلب و جذب سیاحان و احیای هنر معماری دوران امانیه، ترتیب شده که طی ۵ مرحله با هزینه ۱۶.۵ میلیون دلار تکمیل خواهد شد.

در این سرمقاله آمده که آقای غنی گفته از این قصر برای پذیرایی مهمانان عالی رتبه دولت در مراسم خاص ملی استفاده خواهد شد.

روزنامه افغانستان نیز به اهمیت حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی پرداخته و نوشته که در بعد انسانی-فرهنگی آثار مادی و معنوی به جامانده از پیشینیان حاصل تلاشهای مستمر، فنون، مهارت‏ها، ابتکارات، خلاقیت‏ها و برخوردهای اجتماعی فرهنگی آنان بوده است.

به باور نویسنده در ابداع این‏گونه آثار، گذشتگان از شرایط طبیعی حاکم در محل سکونتشان تأثیر پذیرفته‏‌اند و در ارتباط با آنچه که محیط طبیعی در اختیارشان قرار داده فعالیت می‏ کرده‏‌اند. مسافرتهای تجاری و جابه‏‌جایی کالا، همچنین مهاجرت استادکاران از منطقه‏‌ای به منطقه‏‌ای دیگر و یا از محلی به محل دیگر، خود موجب تبادل اطلاعات و کسب تجربه برای آنان شده و موجب پیدایش نوآوریها گردیده است که با عناوین مختلف از آنها نام برده می‏‌شود و امروزه بدان میراث فرهنگی می‏‌گویند.

نویسنده افزوده که میراث فرهنگی شامل تمدن‏های باستانی و ویژگیهای خاص آنها مثل عادات محلی، آداب مربوط به خوراک و پوشاک، سبک‏های معماری، موسیقی، هنر، زبانهای محلی و ارزشهای اخلاقی و معنوی است.

روزنامه اطلاعات روز نیز با اشاره به بازسازی قصر دارالامان کابل پرسیده که ذهن‌های ویران را چه وقت بازسازی کنیم؟

به باور نویسنده هر تغییری که برای فردای مملکت نیاز است، در شروع وزن کردن آن در ترازوی قومی است. مثال‌های فراوانی وجود دارد. این ذهنیت تنها در مقامات دولتی و حکومتی خلاصه نمی‌شود، در رگ‌رگ این جامعه جریان دارد. این ذهنیت با ترقی و آبادانی در ستیز است. این ذهنیت مانع انجام درست کارها می‌شود و منابع و فرصت‌ها را یکی پی دیگر از بین می‌برد. زمان آبادی مملکت را طولانی و هزینه‌ای آبادی را چندبرابر می‌کند.

به نظر نویسنده بهسازی ذهنیت جمعی سرعت ترقی را بیشتر می‌کند و از ویرانی‌های احتمالی هم جلوگیری می‌کند. جامعه‌ای افغانستان به‌لحاظ ذهنی، هرچه بهتر و بیشتر آماده‌ی کار و تلاش باشد، به همان اندازه بستر برای شکوفایی فراهم است. اما با دریغ و درد، حکومت هیچ برنامه‌ای در این راستا ندارد.

ستون نویس این روزنامه افزوده که ذهن‌های ویران شده را از نو بسازید، در غیر آن ممکن است قصرهای ویران‌شده را که امروز آباد می‌کنید، فردا دوباره به‌دست خود ما ویران شود. می‌دانم با نسل فعلی حکومت ناممکن است، اما این اتفاق بالآخره باید بیافتد.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*