خانه / خبرها / کانگرس امریکا بر کمک‌های این کشور به پاکستان شرایط سخت وضع کرد
کانگرس آمریکا
کانگرس آمریکا

کانگرس امریکا بر کمک‌های این کشور به پاکستان شرایط سخت وضع کرد

مجلس نماینده‌گان ایالات متحدۀ امریکا با تصویب لایحه‌ای گفته است که کمک‌های مالی‌اش با پاکستان مشروط بر اقدامات عملی اسلام آباد در برابر شبکۀ حقانی خواهند بود.

مجلس نماینده‌گان کانگرس ایالات متحده به لایحه‌ای رأی مثبت دادند که بربنیاد آن کمک نظامی سالانه ۴۵۰ میلیون دالری واشنگتن به پاکستان نیازمند اقدامات عملی این کشور در برابر گروه‌های هراس‌افگن به ویژه شبکۀ حقانی است.

بربنیاد این تصمیم پاکستان نیاز دارد تا همکاری فعال با افغانستان در کار سرکوب هراس‌افگنان داشته باشد.

این پول درصورتی به پاکستان داده خواهد شد که پنتاگون اقدامات عملی اسلام آباد را در برابرشبکه حقانی دروزیرستان شمالی تأیید کند.

اما پاکستان یک بار دیگر ادعا می‌کند که بی هیچ تبعیضی در برابر تمامی گروه‌های هراس‌افگن به گونۀ یکسان اقدام کرده است.

نفیس زکریا سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در این باره گفت: «پاکستان در برابر هراس‌افگنان تلاش بسیاری می‌کند و نباید در این زمینه به صداقت پاکستان شک شود. ما در برابر تمامی هراس‌افگنان بدون تبعیض اقدام کرده ایم.ما بارها گفته ایم که شک کردن به نیت و تلاش‌های پاکستان نه تنها اشتباه است بل به کسانی که نمی‌خواهند به افغانستان صلح بیاید سود می‌رساند. همچنان ما بارها گفته ایم کسانی که چنین اعلامیه هایی می‌دهند باید از آن خود داری کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در بخش دیگر سخنانش صلح را یگانه گزینه پایان خشونت ها خواند و گفت که به صلح باید یک شانس داده شود.

وی افزود: «اعلامیۀ مشترکی که پس از نشست چهار جانبه پخش شد پیام واضحی داشت؛ مبنی بر این که باید به صلح یک شانس داده شود؛ زیرا گزینۀ دیگری نداریم. ما گواه گزینه نظامی بوده ایم. نتیجۀ اقدام نظامی در جریان ۱۵ سال گذشته برای تمامی شما روشن است. نمی‌خواهم به جزئیات آن بروم؛ اما باور داریم که پاکستان در این زمینه صادقانه تلاش می‌کند.»

در همین حال، ریاست جمهوری افغانستان از اسلام آباد خواست تا در برابر هراس افگنان یکسان اقدام کند.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی در این باره گفت: «خواست حکومت افغانستان از پاکستان این است که همان طوری که در برابر دشمنان خودش اقدام می‌کند در برابر دشمنان مردم افغانستان نیز همان گونه اقدام نماید.»

با این هم آگاهان نظامی به این اند که که این گفته‌های پاکستان فریب دیگری است از بازی های دوگانه‌اش.

میرزا محمد یارمند آگاه نظامی گفت: «ما از پاکستان کدام چیزی عملی ندیده ایم، مدارس را مسدود نکرده است، آموزش گاه‌های هراس‌افگنی را مسدود نکرده است، شبکه حقانی را تقویت می‌کند، همیشه رهبران هراس افگنان را و گروه‌هایی که در مخالفت با دولت افغانستان استند در آن‌جا نگهداری می‌شوند.»

حکومت افغانستان اعلام کرده است، که دیگر از پاکستان انتظار این را که طالبان را به میز گفت‌وگو بکشاند ندارد؛ تنها چیزی که کابل از اسلام آباد خواسته است این است که در برابر گروه‌های هراس افگن اقدام نظامی کند و لانه‌های امن هراس‌افگنان در خاکش را آماج قرار دهد.

طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*