خانه / خبرها / رییس جمهور غنی پاکستان را به پناه دادن به رهبران طالبان متهم کرد

رییس جمهور غنی پاکستان را به پناه دادن به رهبران طالبان متهم کرد

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان با انتقاد از سیاست های دوگانه پاکستان در قبال طالبان گفته است که این کشور حتی یک عملیات نظامی را در برابر رهبری طالبان و شبکه هراس افگن حقانی مستقر درخاک اش انجام نداده است.

وی با اشاره به پناه گاهای امن هراس افگنان در خاک پاکستان گفته است هیچگاه برای سرکوب و دستگیری رهبری طالبان در خاک اش اقدام نکرده است.

رییس جمهور همچنان پاکستان را متهم به عدم عملی ساختن تعهدات اش در چارچوب نشست چهار جانبه کرد.

آقای غنی گفته است:”نشست چهار جانبه یک روند داوطلبانه بود، هر چهار کشور دراین روند تعهداتی دارند، به ویژه پاکستان، یکی از تعهدات این بود که اگر طالبان به گفت وگو های صلح حاضر پاکستان در برابر آنان از گزینه نظامی کار خواهد گرفت. طالبان پاکستانی یک پدیده بی جا شده است که در اثر عملیات نظامیان پاکستانی ناگذیر شده تا به افغانستان بیایند. شدند، ما چندین بار به دنبال رهبری طالبان پاکستانی رفتیم، این که ملا فضل الله هفت جان دارد، این اشتباه ما نیست، اما آیا دولت پاکستان میتواند یک عملیات را نام بگیرد که بر ضد رهبری طالبان افغان وشبکه حقانی راه اندازی کرده باشد.”

رییس جمهور درباره لانه های امن هراس افگنان در خاک پاکستان چنین میگوید:”آیا محل زنده گی آنان روشن نیست؟ آیا به گونه آشکار گرد نمی آیند؟ آیا به گونه آشکار باهم دیدار نمی کنند؟ آیا به گونه آشکار سرباز گیری نمی کنند؟ آیا به گونه آشکار جنگ افزار بدست نمی آورند؟ این وظیفه شما خبرنگاران است که بروید پیدا کنید، اما اگر نشانی و آدرس بخواهید ما با کمال میل در اختیار تان می گذاریم.”

دراین میان، نظیف الله سالارزی معاون نماينده افغانستان در سازمان ملل متحد پاکستان عامل اصلی هراس افگنی کنونی در جهان خوانده است.

آقای سالارزی گفته است:”این طالبان و حامیان اش استند که مشخصا نوعی از هراس افگنی را که امروز ما آن را به شکل افراط گرایی خشونت طلب توسط گروه های تند رو میبینیم .”

این درحالیست که افغانستان هموارزه پاکستان را از بهر حمایت این کشور از گروه های افراطی و هراس افگن به ویژه طالبان متهم ساخته است، اما اسلام آباد همیشه این اتهامات را بی بنیاد خوانده و تاکید کرده که پاکستان بر افغانستان با ثبات و مترقی متعهد است.

جمعه ۲۴ ثور ۱۳۹۵

نوشته شده توسط Karim Amini

طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*