خانه / سیاست / تحلیل ها و دیدگاه ها / گسترش تروریسم ۱۹۹۲-۲۰۰۱ بخش سوم و پایانی
گسترش تروریزم
گسترش تروریزم

گسترش تروریسم ۱۹۹۲-۲۰۰۱ بخش سوم و پایانی

توسعۀ واحد پیشگیری از تروریسم سازمان ملل

سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۹، اولین نهاد غیر‌تحریمی اختصاصی‌اش را برای مبارزه با تروریسم، زیر نام واحد پیشگیری از تروریسم دفتر مبارزه با موادمخدر و جرایم سازمان ملل ایجاد کرد. واحد پیشگیری از تروریسم راجع به تصویب کنوانسیون‌های مبارزه با تروریسم و در نهایت در حمایت از اجرای قطعنامۀ ۱۳۷۳ شورای امنیت سازمان ملل کمک‌های حقوقی و فنی ارائه می‌کند. برای تسهیل این کارها، سازمان ملل واحدهای ارزیابی‌اش را به کشورهایی می‌فرستد که کمک درخواست می‌کنند. این نهاد هم‌چنین حمایت پژوهشی از جمله نگهداری داده‌های مربوط به حوادث تروریستی را فراهم می‌کند. دفتر مبارزه با موادمخدر و جرایم سازمان ملل در چهارچوب مبارزه با تروریسم از طریق تلاش‌های ضدپول‌شویی خود فعالیت می‌کند و هم‌چنین برای شناسایی رابطه میان جرایم فراملی از جمله قاچاق موادمخدر و تروریسم کار می‌کند.

نوامبر ۱۹۹۹

A general view of the fifty-fourth session of the General Assembly on September 20, 1999. (

سازمان ملل طالبان را تحریم کرد

پس از این‌که طالبان به درخواست‌های سازمان ملل برای تحویل‌دادن اسامه بن لادن، تروریست مورد پیگرد به ایالات متحده برای نقشش در بمب‌گذاری‌های سفارت امریکا در شرق آفریقا سر باز زد، شورای امنیت سازمان ملل با اتفاق آرا طالبان، حکومت اسلامی حاکم بر افغانستان در آن زمان، را تحریم کرد. قطع‌نامۀ ۱۲۶۷ شورای امنیت سازمان ملل، دارایی‌های طالبان را مسدود و پروازهای بین‌المللی خطوط هوایی ملی افغانستان را ممنوع کرد. هم‌چنین این قطع‌نامه کمیتۀ ۱۲۷۶‌ را ایجاد کرد که مسئولیت نگهداری و ابقای «فهرست تلفیقی» اشخاص و نهادهای مرتبط با دو گروهی را داشت که باید تحریم می‌شدند. قطع‌نامۀ ۱۳۳۳ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۰۰، این تحریم‌های رژیم را گسترش داده و القاعده را نیز پوشش می‌دهد.

دسامبر ۱۹۹۹

A general view of the fifty-fourth session of the General Assembly on September 20, 1999. (

کنوانسیون تمویل تروریسم

در دسامبر ۱۹۹۹، مجمع عمومی سازمان ملل  کنوانسیون بین‌المللی برای جلوگیری از تمویل تروریسم را تصویب کرد. این کنوانسیون دولت‌های عضو را ملزم می‌کند تا همۀ اقدامات ممکن برای شناسایی، مسدودکردن و ضبط هرگونه منابع مالی را روی دست گیرد که برای اهداف تروریستی تخصیص داده شده‌اند. این کنوانسیون هم‌چنین دولت‌ها را ملزم می‌کند تا اقدامات مالی حمایت از فعالیت‌های تروریستی را جرم‌انگاری کنند. این کنوانسیون اولین سند از نوع خودش برای رسیدگی به جریان‌های پول است که به شبکه‌های تروریستی اجازۀ فعالیت و عملیات را می‌دهد، اما این کنوانسیون تا پیش از وقوع حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، اجرایی نشده بود.

دسامبر ۱۹۹۹

Militiamen carrying machine guns and rocket-propelled grenades pass the hijacked Indian Airlines Airbus.

شبه‌نظامیان کشمیری هواپیمای هندی را ربودند

در روز ۲۴ دسامبر ۱۹۹۹، پنج‌ شبه‌نظامی کشمیری هواپیمای خطوط هوایی هند عازم دهلی را ربودند. آن‌ها توقف کوتاهی در پاکستان و سپس در دبی داشتند. ربایندگان پیش از آن‌که هواپیما را در میدان‌هوایی قندهار نشست دهند، ۲۷ گروگان همراه با جسد یک قربانی را در پاکستان و دبی رها کردند. هند پس از ۸ روز پذیرفت تا در بدل بازگشت مصون همۀ گروگان‌ها، سه زندانی کشمیری را رها کند. هرچند ۵ رباینده هرگز توقیف نشدند، سه نفر که برای آن‌ها اسلحه و گذرنامه‌های جعلی فراهم کرده بودند، در سال ۲۰۰۸ محاکمه و از سوی دادگاه هندی به حبس ابد محکوم شدند. احمدعمر سعید شیخ، یکی از زندانیان رهاشده، به فعالیت‌های تروریستی‌اش ‌ادامه داده و در ربودن و قتل دانیل پیرل، روزنامه‌نگار امریکایی در سال ۲۰۰۲ نقش کامل بازی کرد.

دسامبر ۱۹۹۹

SRI LANKAN PRESIDENT CHANDRIKA KUMARATUNGA GESTURES IN COLOMBO.

زخمی‌شدن رییس‌جمهور سریلانکا در بمب‌گذاری انتحاری

در ۱۸ دسامبر، سه روز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری، در تلاش برای ترور چاندریکا کوماراتونگا، در زمان سخنرانی‌اش در گردهمایی انتخاباتی، یک بمب‌گذار انتحاری خودش را منفجر کرد. بمب‌گذار انتحاری که ظاهراً برای ببرهای تامیل کار می‌کرد، ۱۴ تن را کشت و بیش از یک‌صد غیرنظامی را زخمی کرد. در این حمله رییس‌جمهور کوماراتونگا در پی برخورد گلولۀ انفجاری به چشمش زخمی شد.

سپتامبر ۲۰۰۰

An Israeli border policeman and a Palestinian scream at each other as the Palestinian is refused entry to the al-Aqsa mosque.

انتفاضه الاقصی

‌دیدار آریل شارون، رهبر پیشین حزب اپوزیسیون لیکود از کوه معبد واقع در مسجد‌الاقصی در بیت‌المقدس، موجی از اعتراضات واکنشی فلسطینی‌ها را در پی داشت که به دوره‌ای از تنش‌ها و خشونت‌ها تبدیل شد. مشخصۀ این بحران مشهور به انتفاضۀ الاقصی یا انتفاضۀ دوم، استفادۀ سازمان‌های فلسطینی از بمب‌گذاری‌های انتحاری است. گروه‌هایی همانند جهاد اسلامی، حماس و گروه شهدای الاقصی در سراسر دوران بحران، از این تاکتیک علیه ارتش اسراییل و اهداف غیرنظامی آزادانه کار می‌گرفتند. در پاسخ، حکومت اسراییل موانع امنیتی را در میان کرانۀ باختری و اسراییل ساخت که به میزان زیادی از حملات بمب‌گذاری انتحاری جلوگیری کرد.

اکتوبر ۲۰۰۰

The U.S. Navy destroyer USS Cole is towed away from the port city of Aden, Yemen, into open sea by the Military Sealift Command ocean-going tug USNS Catawba on October 29, 2000.

بمب‌گذاری در ناو یو.اس.‌اس کول

در پی برخورد قایق کوچک پر از موادمنفجره با ناو یو.‌اس.‌اس کول، ۱۷ دریانورد/ملوان ایالات متحده کشته و ۳۹ تن دیگر زخمی شدند و لنگرگاهی در بندر عدن در جنوب یمن ویران شد. این انفجار نتوانست ناو را غرق کند، ولی آسیب چشم‌گیری به بدنۀ آن وارد کرد. این حمله، ادامۀ دسیسه‌ای از سوی هستۀ یمنی القاعده بود که یک‌ سال پیش تلاش کرده بود تا ناو یو.‌اس.‌اس‌ Sullivansرا غرق کند. دسیسۀ حمله بر ناو USS Sullivans به دلیل وزن مواد انفجاری ناکام ماند که قایق تروریستی را غرق کرد. این حملات با توطئه‌های دیگری در شروع هزارۀ سوم هم‌زمان بود و بازتاب‌دهندۀ توانایی‌های عملیاتی فزایندۀ القاعده.

اکتوبر ۲۰۰۰

A Colombian policeman after a battle against FARC in Dabeiba that killed fifty-four Colombian soldiers and police in Oct. 2000.

عملیات فارک بر دابوا

در ۱۸ اکتوبر ۲۰۰۰، سازمان تروریستی کلمبیایی نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا یا (FARC) بر شهرک مرکزی دابوا حمله کردند. در این حمله ۵۴ پولیس و سرباز ارتش کشته شدند. پس از آن ارتش کلمبیا عملیات تهاجمی را به‌راه انداخته و کنترل دابوا را بازپس گرفت‌، اما در جریان درگیری یک هلی‌کوپتر بلک هاوک سقوط کرد و همۀ ۲۲ سرباز سرنشین آن کشته شدند.

۲۰۰۱

In November, 2002, Doctor Amir Aziz tells reporters he was questioned by FBI agents about helping al-Qaeda network make chemical and nuclear weapons

پیشنهادهای القاعده به دانشمندان اتمی پاکستان

بنا بر گزارش‌ها در تابستان ۲۰۰۱، اسامه بن لادن تلاش کرد تا مهارت دو دانشمند اتمی پاکستان، دست‌کم یکی از آن‌ها را که همدلی‌ ایدئولوژیکی با القاعده داشت، به دست آورد. به گفتۀ مقام‌های امریکایی، این دانشمندان تجهیزاتی را دربارۀ چگونگی ساخت یک اسلحۀ اتمی به القاعده ارائه کرده بودند. هرچند شواهد مشخصی از دسترسی القاعده به اسلحۀ کشتار جمعی مورد تردید قرار دارد، اما این گروه برای مدت طولانی قصد خود برای استفاده از این سلاح‌ها را در صورت امکان بیان کرده است.

می ۲۰۰۱

Abu Sayyaf Muslim rebels show off their assault rifles in a remote Filipino village in April 2000.

آدم‌ربایی گروه ابوسیاف

گروه ابوسیاف، در ادامۀ موجی از آدم‌ربایی‌هایی که یک‌ سال پیش در سواحل مالیزیا شروع کرده بود، ۲۰ گردشگر، به شمول سه امریکایی را در یک تفریحگاه فلیپین در ماه می ۲۰۰۱ ربود. آن‌ها با درخواست پول، یکی از گروگان‌های امریکایی را سر بریدند و بقیه را تا جون ۲۰۰۲ نگه داشتند تا این‌که نیروی کماندوی فلیپین عملیات نجات را به‌راه انداخت‌.

هم‌اکنون گروه ابوسیاف به هدف ایجاد دولت اسلامی جداگانه برای اقلیت مسلمان این کشور با حکومت فلیپین درگیر است. پس از ۲۰۰۱، این گروه چندین حمله را به‌راه انداخته، خارجی‌ها را ربوده و مقام‌های حکومتی را هدف قرار داده است.

منبع: شورای روابط خارجی

        برگرفته شده از : جامعه باز

نویسنده : ترجمۀ سلیم شفیق

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*