خانه / خبرها / پنتاگون: نیروهای امریکایی در جنگ افغانستان با سردرگمی روبه‌رو استند

پنتاگون: نیروهای امریکایی در جنگ افغانستان با سردرگمی روبه‌رو استند

یک گزارش تازۀ پنتاگون نشان می‌دهد که این سربازان به علت روشن‌نبودن چه‌گونه‌گی سهم‌گیری شان درجنگ نمی‌توانند ماموریت‌شان را درست انجام دهند؛ از همین رو با سردرگمی روبه‌رو استند.

بر بنیاد این گزارش، نیروهای امریکایی هنوزهم نمی‌دانند که چه زمانی به نبرد با هراس‌افگنان بپردازند.

بربنیاد این گزارش ۷۰۰ صفحه‌یی وزارت دفاع امریکا که به تازه‌گی جزئیات آن به دست رسانه‌ها رسیده‌است، نشان می‌دهد که بسیاری از نیروهای امریکایی، مانند مشاوران با نیروهای دولتی افغانستان کار می‌کنند، گفته‌اند که پس‌از پایان رسمی ماموریت نظامی‌شان درسال ۲۰۱۴ آنان نمی‌دانند که چه زمان و با چه شرایطی وارد نبرد شوند؟

یک سرباز امریکایی می‌گوید: «این یک راهبرد نیست و در واقعیت این یک راهکار برای ایجاد فاجعه در یک محیط جنگی‌است. ما سه بار از فرماندهان مان خواهان توضیحات درباره چه‌گونه‌گی وظیفه مان شده‌ایم، اما اطلاعات قانع‌کننده دریافت نکرده‌ایم.»

در اوج افزایش فعالیت‌های هراس‌افگنانه در بخش‌های گونه‌گون کشور، نگرانی‌ها این استند که این وضع نیروهای خارجی، در کار سرکوب هراس‌افگنان اثرهای منفی خواهد گذاشت.

صاحب‌خان، عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: «اگر نیروهای خارجی بر بنیاد سند امنیتی کار کنند و به تعهدات‌شان با افغانستان به پیش بروند، فکر می‌کنم که در این حالت هیچ‌گونه سردرگمی نخواهد بود.»

محمدالله ببرک، آگاه مسایل سیاسی می‌گوید: «برای ماموریت جنگی نیروهای خارجی نیاز است تا چه‌گونه‌گی نقش و سهم آنان در عملیات‌ها روشن شود و این کار باید از سوی ماموریت حمایت قاطع صورت گیرد.»

حکومت افغانستان همکاری نیروهای خارجی را در کار سرکوب هراس‌افگنان یک نیازجدی می‌داند.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید: «با توجه به وضعیت امنیتی و ادامۀ فعالیت‌های هراس‌افگنان در کشور، نیروهای امنیتی کشور هنوزهم به پشتیبانی نیروهای خارجی نیاز دارند.»

حملۀ نیروهای خارجی بر شِفاخانه داکتران بی مرز در کندز که به کشته شدن ۴۲ غیرنظامی انجامید می‌تواند نمونۀ روشنی از سردرگمی نیروهای خارجی در جنگ افغانستان باشد.

انتقادها از این حمله هنوزهم درد سر بزرگی برای ایالات متحده امریکا است.

اکنون ۹۸۰۰ سرباز امریکایی و نزدیک به ۳۰۰۰ سرباز ناتو درافغانستان حضور دارند.

دوشنبه ۲۰ ثور ۱۳۹۵

نوشته شده توسط Mir Abed Joenda

طلوع نیوذ

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*