خانه / خبرها / ناامنی و فساد دو علت افزایش بیکاری در افغانستان

ناامنی و فساد دو علت افزایش بیکاری در افغانستان

در مراسم بزرگ‌داشت از روز جهانی کارگر، نمایندۀ ویژۀ رییس‌جمهور می‌گوید که افزایش ناامنی‌ها ازعلت‌های افزایش بیکاری در کشور بوده‌است.

احمدضیاء مسعود می‌گوید که برای حل معضل بیکاری در کشور باید بخش کشاورزی توانمند شود.

آقای مسعود می‌گوید: «ما به امید این استیم که کارگران ما از تمام حقوق شان بهره‌مند شوند و مشکلات شان حل شوند؛ اما باید بگویم که برای رسیدن به این هدف نیاز به برنامه‌های گسترده در بخش کشاورزی است تا اوضاع کار بهتر شود.»

روز جهانی کارگر در کشور در حالی بزرگ‌داشت می‌شود که اکنون هم نزدیک به ۴۱ درسد افراد واجد شرایط کار در کشور با بیکاری و کار نابسنده روبه‌رو استند.

شماری از کارگران از رییس‌جمهور می‌خواهند که برای ایجاد کار در کشور به وعده‌هایش وفا کند.

پهلوان، کارگر در ریاست تنظیف شهرداری کابل می‌گوید: «ما به اشرف‌غنی به امید این رأی دادیم که برای ما کار بدهد و زنده‌گی ما را بهتر سازد، اما هیچ کار نشد.»

در همین حال، شماری از مقام‌های بلندپایۀ حکومت وحدت ملی که درنشست‌های گونه‌گون بزرگ‌داشت از روز جهانی کار شرکت کرده‌اند، وعده می‌سپارند که این مشکلات از میان برداشته خواهند شد.

نسرین اوریاخیل، وزیر کار و امور اجتماعی می‌گودید: «مشکلات بسیار زیاد است؛ می‌دانیم در این اوضاع ما برنامه‌هایی را برای بهبود بازار کار و حل مشکلات روی دست گرفته‌ایم و تلاش می‌کنیم که این مشکلات را حل سازیم.»

این در حالی‌است که اکنون نزدیک به ۵۰ هزار بست خالی در نهاد‌های دولتی وجود دارد؛ اما این بست‌ها به علت‌های نامعلومی به رقابت آزاد گذاشته نمی‌شوند.

بر بنیاد آمارهای داده‌شده، اکنون نزدیک به ۹ میلیون نفر واجد شرایط کار در کشور بیکار استند، نزدیک به سه میلیون کودک خلاف قانون کار، به کارهای سخت می‌پردازند، و بسیاری از کارگران فنی کشور به علت نبود کار به مهاجرت‌های گروهی دست می‌زنند.

نبود مصوونیت کاری، نبود امتیازهای لازم کارگران، بی‌نظمی‌ها در بازار کار، مشکلات اقتصادی، نبود زیرساخت‌ها و نبود زمینه‌های کار برای کارگران، از مشکلاتی‌اند که گفته می‌شود هر سال به گونه میانگین نزدیک به سدهزار تن به کاروان بیکاران کشور افزوده می‌شود.

هر چند پیش‌از این رییس‌جمهور برنامۀ ملی اشتغال‌زایی را اعلام کرده‌بود؛ اما گفته می‌شود که در چارچوب این برنامه به شماری اندکی از روستانشینان کشور کارهای کوتاه‌مدت فراهم شده‌است

دوشنبه ۱۳ ثور ۱۳۹۵

نوشته شده توسط Zabihullah Jehanmal

طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*