خانه / سیاست / تحلیل ها و دیدگاه ها / مبارزه از موضع قدرت
مبارزه از موضع قدرت
مبارزه از موضع قدرت

مبارزه از موضع قدرت

محمد اشرف‌غنی، رییس‌جمهور کشور در نشست فوق‌العاده شورای ملی افغانستان، موضع حکومت در قبال صلح، تامین امنیت و مبارزه با طالبان و سایر گروه‌های تروریستی را تشریح کرد.

رییس‌جمهور با اشاره به حوادث اخیر، از جمله حمله انتحاری در منطقه پل محمودخان کابل، آن را جنایت خواند و گفت: «با تمام تلاش مردم و دولت برای ختم جنگ، باغیان به حمایت حامیان بیگانه‌شان بر طبل جنگ و شرارت کوبیده و کشتار مردم بی‌گناه ما را اعلام کردند.»
آقای غنی از نقش سربازان امنیتی افغانستان در مقابله با تروریستان ستایش کرد.
رییس‌جمهور گفت: «واقعه روز سه‌شنبه کابل اولین نمایشِ این دست از جنایات این گروه نیست و روسیاهی‌شان در کشتار مردم بی‌گناه و سلب آزادی‌های مردم داستان بی‌انتهایی از قساوت و بی‌رحمی است که نه در دین مبین اسلام و نه در فرهنگ والای ملت و کشور ما مثال آن دیده شده است.»
آقای غنی تاکید کرد که طالبان از ریختن خون مردم بی‌گناه به وجد می‌آیند و از پاره‌پاره شدن اجساد بی‌‌گناهان لذت می‌برند.
به‌گفته رییس‌جمهور غنی اما مردم افغانستان با اهدای میلیون‌ها سی‌سی خون به زخمی‌ها و آسیب‌دیدگان حملات اخیر، به دشمنان افغانستان پاسخ دندان‌شکن داده و اتحاد و همبستگی خود را به نمایش گذاشتند.

طالبان محارب‌اند

رییس‌جمهور در بخشی از این بیانیه به تعریف دوست و دشمن پرداخت و گفت: «تروریست خوب و بد وجود ندارد؛ همه تروریستان تروریست‌اند.»
او گفت: «جنایت‌کاران، طالبانِ علم نه بلکه بر ضد نظام مشروع افغانستان باغیان و محاربان‌اند.» محاربه جرمی در شریعت است که برای آن مجازات‌ سنگینی چون اعدام در نظر گرفته شده ‌است.
رییس‌جمهور گفت که طالبان باید بر اساس آن‌چه در قرآن و منابع دینی آمده است مجازات شوند. رییس‌جمهور غنی گفت: «سال گذشته ما از هیچ تلاشی برای پایان دادن مسالمت‌آمیز به خشونت‌ها در کشور دریغ نکردیم و این اجماع را در میان شرکای بین‌المللی خود به‌وجود آوردیم که این جنگ یک جنگ داخلی نیست، بلکه جنگی است که تروریستان و حامیان منطقه‌ای‌شان علیه کشور و ملت ما به راه انداخته‌اند.»
او از نقش زنان افغانستان در نبردهای کنونی ستایش کرد و گفت: «زنان باعفت این سرزمین، شلاق ستم آن جاهلان را هنوز به یاد دارند و چنان گروهی را به هیچ صورت قابل تحمل نمی‌دانند.»

تعریف دوست و دشمن

رییس‌جمهور افغانستان تلاش کرد تا در مورد دوست و دشمن تعریفی مشخصی به نمایندگان مجلس ارایه کند. او گفت: «دوستان افغانستان همه شهروندان کشور اعم از طرفداران نظام، بی‌طرفان و اپوزیسیون سیاسی حکومت‌اند، کسانی‌که دارای دیدگاه و مواضع مختلف سیاسی هستند، اما به منافع علیای ملی پایبندی دارند و در حد توان خود از آن حفاظت و حراست می‌کنند.»
به‌گفته آقای غنی اما «دشمنان افغانستان آنانی‌اند که از احساسات پاک مذهبی جوانان سوءاستفاده می‌کنند و خودشان بخشی از مافیای مواد مخدربوده، و از این راه به ثروت‌اندوزی و عشرت مشغول‌اند.»
او اضافه کرد: «دشمنان افغانستان عبارت‌اند از گروه‌های اجیر خارجی مانند داعش، القاعده و گروه‌های آدم‌کُش حقانی و برخی از طالبان که از ریختن خون هموطنان خود لذت می‌برند و به جنگ و دهشت‌افگنی ادامه می‌دهند. با این تفاوت که هیچ راهی به گفتگو با اجیران خارجی وجود ندارد. اما دروازه گفتگو برای آشتی با آن‌عده از گروه‌های طالبان که حاضرند برای توقف خون‌ریزی و بازگشت صلح و ثبات به وطن‌‌شان همکاری کنند، هنوز باز است؛ هر‌چند این فرصت برای همیش نخواهد بود.»
او از شبکه‌ حقانی و گروهایی از طالبان به‌عنوان پیش‌قراولان منافع کشورهای دیگر یاد کرد و گفت: «آن‌ها با تروریستان بین‌المللی، منطقه‌ای و مافیای مواد مخدر ایتلاف نموده و تلاش می‌کنند تا مردم و کشور ما را یکبار دیگر به دوران سیاه تاریخ باز گردانند.»

پاکستان صادق نبود

رییس‌جمهور در بخشی از این سخنرانی تاکید کرد که حکومتش دیگر از پاکستان توقع ندارد که طالبان را به منیز مذاکره بکشاند. اما او گفت: «توقع ما از کشور همسایه ما پاکستان این است و جهان نیز در این امر با ما هم‌صدا است که آن کشور در مورد مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم از منطق تروریست خوب و تروریست بد عبور کند، یعنی تروریست خوب و بد وجود ندارد و همه تروریستان، تروریست‌اند و به حیث یک دولت مسوول عمل کنند.» او هشدار داد «هر کس چنین تقسیمی قایل شده، این مصیبت در پایان، گریبان خودش را نیز گرفته است.» رییس‌جمهور گفت در صورتی که پاکستان از حمایت و میزبانی گروه های تروریستی دست برندارد، بر اساس تقاضای مردم افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت خواهد کرد. او افزود:‌ »مردم ما انتظار دارند که ما در مورد ادامه میزبانی، تجهیز و تسهیل فعالیت گروه‌های تروریستی ضد مردم افغانستان از قلمرو پاکستان که در تناقض با منشور و مصوبات سازمان ملل متحد قرار دارد برمبنای اصل عدم حمایت از گروه‌های تروریستی بر علیه کشور ثالث، به شورای امنیت ملل متحد، سایر نهادهای بین‌المللی، و نیز جامعه مدنی بین‌المللی شکایت ببریم. ما این انتظار را به‌جا می‌دانیم و هرگاه چنین تغییری دیده نشود، ما ناگزیر خواهیم بود، علی‌رغم آرزوها و تلاش‌های ما برای شکل‌دهی به همکاری‌های منطقه‌ای، با مراجعه به شورای امنیت ملل متحد به اقدامات جدی دیپلوماتیک متوسل شویم.»
او افزود که حکومت از طریق نهادهای بین‌المللی مسوول، به پیگرد مجرمان و جنایتکارانی که دست‌شان به خون شهروندان کشور آغشته است، در بیرون از افغانستان اقدام خواهد کرد.
رییس‌جمهور افغانستان از مجازات و برخورد شدید نهادهای قضایی با گروه‌های تروریستی خبر داد و تاکید کرد: «در مقابل آنانی که خون سربازان و مردم بی‌گناه ما را می‌ریزانند، با قاطعیت برخورد نموده و هیچ تردیدی در مجازات‌شان نشان نخواهیم داد.»
آقای غنی گفت: «دوران آن‌هایی که از عفو بی‌موجب برخوردار می‌شدند دیگر پایان یافته است.» اشاره آقای غنی به رهایی طالبان و هراس‌افگنانی است که زمان حکومت حامد کرزی از حبس رها شدند. این نخستین باری است که رییس‌جمهور غنی به صراحت از رهایی طالبان در زمان حکومت پیش از خود انتقاد می‌کند.
او گفت: «دولت افغانستان متعهد است تا فیصله‌‌های محاکم و نظام عدلی- قضایی را به شمول حکم اعدام، با قاطعیت و با اراده استوار اجرا کند. اجراات قاطعانه ما یک پیام واضح دارد، این‌که دست عدالت ما دراز و نیرومند است و به همه جنایتکاران و تروریستان می‌رسد.»
او هشدار داد «کسانی که به صلح دست رد دراز می‌کنند، به زودی و پس از تحمل شکست در جبهات جنگ برای صلح تضرع و التماس خواهند کرد.»
آقای غنی در پایان سخنرانی خود از تلاش‌های حکومت برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم خبر داد و تایید کرد که کنفرانس بروکسل در ماه عقرب سال جاری با حضور ۷۰ کشور و ۲۰ نهاد بین‌المللی دایر می‌گردد.
او گفت پروژه‌های تاپی، کاسا ۱۰۰۰، پروژه انتقال برق از ترکمنستان، پروژه خط آهن آقینه- ترکمنستان و خط آهن هرات- خواف از جمله برنامه‌های اقتصادی است که حکومت افغانستان در سال جاری برای انجام آن برنامه‌هایی را روی دست دارد.

 

هشت صبح

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*