خانه / سیاست / تحلیل ها و دیدگاه ها / تغییر اولویت جنگ به‌جای صلح

تغییر اولویت جنگ به‌جای صلح

به‌دنبال حمله خونین روز سه‌شنبه گذشته در کابل، دولت افغانستان تصمیم گرفته تا سیاست مدارا با گروه‌های تروریستی را کنار بگذارد و به تمام نیروهای امنیتی دستور بدهد تا پس از این به هیچ تروریستی رحم نکنند.

سخنگویان ریاست اجراییه و شورای امنیت ملی می‌گویند که پیش از این دولت افغانستان بخاطر پایان دادن به جنگ و خشونت در کشور به مذاکره و گفتگوهای صلح اولویت می‌داد، اما با جواب گروه تروریستی طالبان به پیام‌های صلح‌خواهی دولت افغانستان، مقام‌های دولتی تصمیم گرفته‌اند تا تمامی گروه‌های تروریستی شدیدا سرکوب شوند.
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجراییه، پنج‌شنبه، در یک کنفرانس خبری مشترک با سخنگویان ریاست جمهوری، شورای امنیت ملی و اداره مستقل ارگان‌های محلی گفت که پس از این دولت افغانستان نیز جنگ را با جنگ پاسخ می‌دهد. آقای فیصل گفت: «طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی به پیام‌های صلح‌خواهی ما با جنگ جواب داده‌اند، بنا ماهم آماده هستیم که با جنگ جواب بدهیم. به نیروهای امنیتی دستور داده شده تا با استفاده از تمام امکانات در هرجا و هر زمان گروه‌های تروریستی را سرکوب و نیست و نابود کنند.»
تواب غورزنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی نیز، می‌گوید که حالا جنگ و حفاظت از مردم در اولویت کاری دولت افغانستان قرار گرفته و رییس جمهور به تمام نیروهای امنیتی دستور داده تا بر تروریستان رحم نکنند. وی گفت: «رییس جمهور افغانستان به تمام نیروهای امنیتی و دفاعی دستور داده تا در میدان جنگ به تروریستان رحم نکنند.»
سخنگوی شورای امنیت ملی تاکید کرد که دولت افغانستان انتظار داشت تا از راه صلح و مذاکره با مخالفان مسلح به نتیجه برسد، اما به این انتظار جواب مثبت داده نشده است. تواب غورزنگ می‌گوید: «ما در گذشته در بعضی از مسایل و موارد لازم دانستیم که به‌خاطر پایان دادن به جنگ از راه صلح و مفاهمه با دشمن خود به نتیجه برسیم، ولی تاهنوز دیده می‌شود که دشمن ما به آرزوی صلحی‌خواهی مردم و دولت افغانستان جواب مثبت نداده‌ است. به همین لحاظ بعد از این ماهم به‌خاطر دفاع از مردم و افغانستان به تلاش‌های متقابل ادامه می‌دهیم.»
سخنگوی شورای امنیت ملی می‌گوید که دستورهای مشخصی از سوی رییس جمهور به نیروهای امنیتی فرستاده شده تا پس از این «هرگز» به تروریستان رحم نکنند.
معاون سخنگوی ریاست اجراییه نیز می‌گوید که جواب طالبان به درخواست‌های دولت مبنی‌بر آغاز مذاکرات صلح مثبت نبوده و از همین رو دولت افغانستان تصمیم گرفته است تا با جنگ جواب دهد.
جاوید فیصل برخی از سیاست‌مداران خارج از نظام را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت که باید صدای خود را علیه گروه‌های تروریستی بلند کنند. او از این سیاست‌مداران خواست تا با مردم هم صدا شده و ضمن انتقاد از کارکرد دولت و حکومت، علیه گروه‌های تروریستی نیز صدای خود را بلند کنند.
پیش از این اشرف‌غنی رییس جمهور کشور نیز هشدار داده بود که دولت افغانستان انتقام خون قربانیان اخیر را می‌گیرد. آقای غنی با عیادت از قربانیان حمله تروریستی سه‌شنبه گذشته گفت: «ما انتقام خون هر افغان را که به ناحق ضایع می‌شود، می‌گیریم.» رییس جمهور همچنین خطاب به گروه‌های تروریستی می‌گوید: «ما اراده کشتن شما را نداشتیم، شما ما را مجبور ساختید. می‌فهمید که برای چه کسانی کار می‌کنید؟ برای دشمنان افغانستان. می‌فهمید که آله دست کی‌ها هستید؟ یک بار سربه گریبان بگذارید.»

پرچم‌ نیمه برافراشته
در همین‌حال، سخنگویان ریاست جمهوری و اداره مستقل ارگان‌های محلی می‌گویند که رهبران حکومت وحدت ملی به تمام مسوولان محلی دستور داده‌اند تا در روز جمعه به یاد قربانیان حمله تروریستی روز سه‌شنبه در سراسر کشور مراسم فاتحه‌خوانی و ختم قرآن برگزار کنند. به گفته آنان، در روز جمعه در تمام ادارات دولتی در سراسر کشور و نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در بیرون از کشور پرچم افغانستان نیمه برافراشته خواهد بود.
منیره یوسف‌زاده سخنگوی اداره مستقل ارگان‌های محلی در این کنفرانس خبری گفت: «براساس هدایت رییس جمهور، فردا (جمعه) بیرق افغانستان در تمام ولایات نیمه برافراشته می‌شود و در مراسم نماز جمعه مراسم دعا و فاتحه‌خوانی برای تمام شهدای حادثه ولایت کابل و شفای عاجل زخمیان صورت می‌گیرد.»
خانم یوسف‌زاده هم‌چنین افزود که کمپاین جمع‌آوری خون نیز در سراسر کشور راه‌اندازی شده بود که به گفته او، تنها از هجده ولایت سی میلیون سی‌سی خون جمع‌آوری شده است.
در حمله تروریستی روز سه‌شنبه گذشته در نزدیکی ریاست حفاظت از رجال برجسته، ۶۴ تن کشته و ۳۴۷ نفر دیگر زخمی شدند.
برخی از گزارش‌ها حاکیست که یکی از عاملان این حمله تروریستی دو سال قبل از زندان پلچرخی آزاد بود. دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی رییس جمهور این گزارش‌ها را تایید کرده می‌گوید که در مورد چگونگی آزادی این تروریست تحقیقات آغاز شده است.
در همین‌حال، وزارت امور داخله اعلام کرده که وظایف مسوولان حوزه‌ اول امنیتی شهر کابل را در پیوند به حادثه تروریستی روز سه‌شنبه به حالت تعلیق درآورده است. به گفته وزارت امور داخله، این مسوولان مورد تحقیق قرار می‌گیرند.

شنبه ۴ ثور ۱۳۹۵- ظفرشاه رویی –

هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*