خانه / خبرها / حکمتیار خواستار به دست آوردن چند شهرک در کابل است

حکمتیار خواستار به دست آوردن چند شهرک در کابل است

هیئت اعزامی آقای حکمتیار و شورای عالی صلح به توافقات مهمی دست یافته‌اند و فقط در سه مورد اختلاف دیدگاه وجود دارد

به گزارش پیام آفتاب، روزنامه ماندگار به نقل از یک منبع آگاه نوشت که پیشرفت‌هایی در مذاکرات صلح با هیئت اعزامی گلبدین حکمتیار صورت گرفته است.
به نوشته این روزنامه، این منبع بلندپایه می‌گوید که مواضع حزب اسلامی تعدیل شده و آنان به قبول قانون اساسی و دیگر قوانین نافذه کشور تن داده‌اند.
منبع می‌گوید: اطلاعات موثقی وجود دارد که هیئت اعزامی آقای حکمتیار و شورای عالی صلح به توافقات مهمی دست یافته‌اند و فقط در سه مورد اختلاف دیدگاه وجود دارد. بربنیاد توافقات صورت گرفته، آقای حکمتیار بعد از امضای توافق‌نامه، از امتیازهایی که دیگر رهبران جهادی برخوردارند، برخوردار می‌شود. بر بنیاد این توافقات، او از مصوونیت قضایی بسان دیگر رهبران جهادی برخوردار خواهد بود و امنیت او توسط نیروهای دولتی برقرار خواهد شد. بر بنیاد توافقات ابتدایی، افراد گلبدین حکمتیار در نهادهای دولتی طبق قانون و صلاح‌دید دولت گنجانیده خواهند شد.
از دیگر موارد توافق‌شده رهایی زندانیان حزب اسلامی از زندان‌هاست که جرایم جنایی مرتکب نشده باشند و شامل نفض حقوق‌العبد نشوند.
منبع همچنان می‌گوید که آقای حکمتیار در صورت امضای توافق‌نامه، به سان دیگر رهبران جهادی حق مشوره‌دادن به رئیس‌جمهور در مسایل ملی و کشوری را پیدا می‌کند و نیز حق فعالیت سیاسی را طبق قوانین کشور به سان دیگر احزاب سیاسی دریافت خواهد کرد.
به گفته منبع طرف حزب اسلامی گفته است: زمانی تمامی تشکیلات نظامی و جنگی خویش را لغو خواهد کرد که این توافقنامه از سوی رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی صلح امضا شود و جامعه جهانی نیز آن را امضا کند.
به گفته منبع، هیئت اعزامی آقای حکمتیار با فعالیت احزابی که به نام حزب و آرمان حزب اسلامی و نام حکمتیار وارد صحنه شده‌اند مخالفت کرده است و خواهان لغو آن احزاب شده است. اشاره هیئت حزب اسلامی به شورای احزاب آقای سباوون و حزب اسلامی آقای عبدالهادی ارغندیوال می‌باشد.
همچنان منبع می‌گوید که موارد اختلافی نیز در توافق‌نامه وجود دارد. یکی از این موارد این است که هیئت اعزامی، خواهان به دست آوردن چند شهرک برای آقای حکمتیار و مهاجران شمشتو شده است. این شهرک‌ها باید در کابل موقعیت داشته باشند تا آقای حکمتیار بتواند در آن زندگی مصئون خود را به پیش ببرد.
مورد دیگر اختلافی این است که باید توافق‌نامه سیاسی به امضای کل طرف‌های نشست چهارجانبه برای صلح افغانستان نیز برسد؛ نشستی که در چهار دور در کابل و اسلام‌آباد به هدف مساعدکردن فرصت‌ها برای گفت‌وگو با طالبان راه‌اندزای شده بود و بی‌نتیجه پایان یافت. منبع همچنان می‌گوید که رهایی افراد حزب اسلامی به محض امضای توافق نامه نیز از دیگر موارد اختلافی است و همچنان حزب اسلامی از دولت افغانستان خواسته است که همه تحریمات بین‌المللی اعمال شده بر این حزب برداشته شود.
منبع می‌گوید که این موارد اختلافی به رئیس‌جمهوری محول می‌شود و او در این مورد تصمیم خواهد گرفت.

چهارشنبه ۱ ثور ۱۳۹۵

پیام آفتاب

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*