خانه / اقتصاد / نگرانی آیسا از کاهش سرمایه‌گذاری در افغانستان

نگرانی آیسا از کاهش سرمایه‌گذاری در افغانستان

ادارۀ حمایت از سرمایه‌گذاری در افغانستان موسوم به آیسا با ابراز نگرانی از کاهش سرمایه‌گذاری در کشور گفت که ۴۸ درصد سرمایه‌گذاران داخلی در سال گذشتۀ میلادی از سرمایه‌گذاری دست کشیده‌اند و اکنون هم ۳۰ درصد از شرکت‌های تولیدی با رکود رو به رو استند.

احمد ولید مجیدیار، رییس توسعۀ سرمایه‌گذاری در آیسا، در این باره گفت: «در امارات متحده عربی اکنون نزدیک به ۱۰ میلیارد دالر سرمایه‌گذاران داخلی در آن‌جا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری‌های افغان‌ها در شهر دوبی و دیگر شهرها افزایش یافته‌اند.»

او اظهار داشت در حالی‌که بازرگانان کشور بارها از حکومت خواسته‌اند تا از رکود شرکت‌های تولیدی و فرار گستردۀ سرمایه‌ها جلوگیری کند، اما حکومت تا کنون به این خواست‌ها هیچ توجهی نکرده‌است.

در همین حال، کارشناسان امور اقتصادی وجود فساد گسترده، نبود زیربناهای اقتصادی و کاغذپرانی‌ها را علت‌های کاهش علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در کشور خواندند.

سید محمد تینگار، استاد دانشگاه، در این‌باره گفت: «علت‌های مختلفی وجود دارند. اول زیربناهای ما تکمیل نشده‌اند. بسیاری سرمایه‌گذاران کمتر علاقه گرفته‌اند که در داخل افغانستان سرمایه‌گذاری کند.»

فرار سرمایه‌ها از کشور در حالی صورت می‌گیرد که گفته می‌شود بیش از ۴۰ درصد از جمعیت کشور، به‌ویژه جوانان بیکار اند و در ناداری و ناامیدی به‌سر می‌برند.

چهارشنبه ۱ ثور ۱۳۹۵

TOLOnews.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*