خانه / خبرها / پوتین: سوریه را به حال خود رها نکرده‌ایم

پوتین: سوریه را به حال خود رها نکرده‌ایم

رئیس‌جمهوری روسیه امروز (پنج‌شنبه) در جمع خبرنگاران حاضر شد به سوالات داخلی و خارجی آنها پاسخ داد. وی در سال ۲۰۱۳ رکورد پاسخ به هشتاد و پنج سوال را در نزدیک به پنج ساعت شکست.

به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه جلسه پرسش و پاسخ سالانه خود را درباره مسائل اقتصادی آغاز کرد که به نظر می‌رسد تحریم‌های اقتصادی غرب بیش از هر چیزی بر مسکو فشار می‌آورد.
پوتین در ابتدا به سوالاتی درباره وضعیت اقتصادی کشورش پاسخ داد و اذعان کرد که شرایط چندان ایده‌آل نیست.
رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه هشدار داد که اگر نسبت به فعالیت‌های داعش بی‌تفاوت بمانند، این گروه ممکن است بار دیگر قدرت بگیرد و به همین دلیل روسیه به دقت روی این موضوع تمرکز کرده تا جلوی این گروه تروریستی را بگیرد.
به گفته وی، پس از خروج نیروی هوایی روسیه از سوریه، نیروهای دولتی این کشور در حال تقویت ظرفیت‌های جنگی خود هستند.
پوتین تاکید کرد که مخالفان تکه‌تکه سوریه در حال بازیابی شرایط میدانی و تسلیحات خود هستند و برای یک حمله گسترده آماده می‌شوند.
پوتین همچنین درباره شرایط در حلب سوریه که آن را شهری استراتژیک خواند، گفت که گروه‌های تروریستی بسیاری در آن وجود دارند و نمی‌توان آنها را به سادگی جدا کرد.
پوتین افزود: ارتش سوریه موقعیت خوبی در آنجا دارد اما نیروهای اپوزیسیون برای باز پس گیری آنجا تلاش می‌کنند. تهدید تروریسم در سوریه هنوز وجود دارد و خروج نیروهای ما به معنای آن نیست که ما سوریه را به حال خود رها کرده‌ایم. ما امید داریم که روند سیاسی بتواند مشکلات کنونی را حل کند.
رهبری روسیه همچنین درباره مواضع ترکیه در قبال تروریست‌ها با بیان اینکه رهبران کنونی ترکیه با تروریست‌ها همکاری دارند، تاکید کرد: مردم ترکیه و روسیه دوست‌ هستند اما مشکلاتی جدی با سیاستمداران ترکیه وجود دارد و رفتار آنها تا حدی نامناسب است. رهبری ترکیه آنقدر که با افراطگرایان همکاری دارد، با آنها مبارزه نمی‌کند. در رابطه با شرایط در جنوب شرق ترکیه هم می‌توان گفت که چیزی شبیه به جنگ داخلی در آنجا در جریان است. هیچ ضمانتی برای روس‌ها در ترکیه وجود ندارد. رهبری ترکیه باید از امنیت گردشگران اطمینان حاصل کند اما سوال اینجاست که آیا آنها از پس این کار برمی‌آیند یا خیر.
پوتین همچنین در پاسخ به نگرانی‌ها نسبت به موضع بین‌المللی روسیه تاکید کرد: روسیه روابط بسیار دوستانه‌ای با اکثر کشورهای سراسر جهان دارد و نمی‌توان گفت که روسیه در مقیاس جهانی منزوی است. ما هرگز در یک حلقه خصمانه نبوده و نخواهیم بود. این مساله کاملا غیرممکن است.
پوتین در ادامه سخنانش با اشاره به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری کشورش در صحرای سینا گفت، مصر و روسیه باید راه‌حلی را برای تضمین امنیت پروازها برای گردشگران روسیه بیابند و اکنون نیز مصر مقصد خطرناکی برای سفر است.
وی در پاسخ به سوالی در مورد سوریه گفت، سازش سیاسی و نه اقدام نظامی اصلی‌ترین راه حل روند صلح در سوریه است.
وی افزود: مذاکره نقشی اساسی دارد و باید یک قانون اساسی تدوین شود و براساس آن یک انتخابات زودهنگام صورت بگیرد؛ این راه خروج از بحران است.
رئیس‌جمهوری روسیه همچنین به سوال دختربچه‌ای ۱۲ ساله پاسخ داد. وی سوال کرد که اگر رجب طیب اردوغان و پترو پوروشنکو، روسای جمهوری ترکیه و اوکراین در حال غرق شدن باشند، پوتین کدام یک را نجات می‌دهد. پوتین نیز در پاسخی هوشمندانه پاسخ داد که مسکو آماده است تا دست دوستی به سمت هر سیاستمداری که آن را بپذیرد، دراز کند. وی افزود: آن کسانی که تصمیم گرفته‌اند غرق شوند را نمی‌شود نجات داد.
در ادامه همچنین سوالاتی درباره زندگی خصوصی پوتین پرسیده شده و وی به شوخی گفت که آیا پاسخ این سوالات تاثیری در قیمت نفت و نرخ تبادل ارز دارد؟! وی افزود: زندگی شخصی من وضعیت خوبی دارد و همسر سابقم را هر از گاهی می‌بینم و الان رابطه ما بهتر از قبل است. روابط ما دوستانه است و این روابط پس از جدایی ما بهبود یافته است. می‌دانم حال او هم خوب است و مشغول زندگی خودش است؛ من هم همین‌طور.
پوتین همچنین به افشای ۵ / ۱۱ میلیون سند موسوم به اوراق پاناما اشاره کرد. این اسناد که مربوط به شرکتی حقوقی مستقر در پاناماست، به اکثر سیاستمداران و رهبران کنونی و سابق جهان کمک کرده تا مالیات نپردازند و یا تحریم‌ها را دور بزنند. در اکثر پرونده‌ها هم پولشویی و جعل به چشم می‌خورد.
پوتین گفت که این اسناد را روزنامه‌نگاران تهیه نکردند بلکه به دست وکلا آماده شده و همین امر مساله را قدری پیچیده‌تر می‌کند. به گفته پوتین، روزنامه زوددویچه سایتونگ که اقدام به افشاگری اسناد پاناما کرده، با پول یک غول سرمایه‌گذاری آمریکایی موسوم به گلدمن ساکس اداره می‌شود. وی همچنین پیش‌بینی کرد که هر چه زمان به انتخابات پارلمانی روسیه نزدیکتر شود، تحرکاتی بیشتری علیه سیاستمداران روسیه انجام می‌گیرد.
رهبر کرملین همچنین درخصوص همکاری‌ها با ایالات متحده آمریکا گفت که در زمینه مبارزه با تروریسم، پرونده ایران، سوریه و نیز خلع سلاح هسته‌ای با واشنگتن همکاری وجود دارد.
با این حال پوتین تاکید کرد که آمریکا نباید از موضع زور و جاه‌طلبی‌های امپریالیستی وارد عمل شود بلکه باید به جای آن به شرکای خود از جمله روسیه احترام بگذارد.
پوتین در ادامه به تنش اخیر در منطقه ناگورنو اشاره و تاکید کرد که خواهان توسعه روابط با آذربایجان و ارمنستان است.
وی ادامه داد که روسیه بیش از هر طرف دیگری به ایجاد حل سیاسی درگیری‌ها در منطقه ناگورنو قره باغ توجه دارد.

پنجشنبه ۲۶ حمل ۱۳۹۵

پیام آفتاب

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*