خانه / خبرها / اگر طالبان روند صلح را نپذیرند، سرکوب خواهند شد

اگر طالبان روند صلح را نپذیرند، سرکوب خواهند شد

ایالات متحده امریکا به طالبان هشدار می دهد که در صورت نپذیرفتن گفتگوهای صلح با پیامدهای ناگواری روبرو خواهند شد.

در همین حال نهادهای امنیتی افغانستان صلح را یگانه گزینه برای طالبان می دانند و می گویند که در غیر آن طالبان با شکست جدی روبرو می شوند.

در حالی که طالبان عملیات بهاری شان را آغاز کرده اند ، واشنگتن این گروه را یک باردیگر به نشستن برمیز گفتگوهای صلح فرا می خواند. جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا در گفتگو با رسانه های این کشور می گوید که این کشور امید دارد تا گفتگوهای صلح افغانستان نتیجه بدهند و طالبان بر میز مذاکرات صلح حاضر شوند.

جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا می گوید: “آن اعضای طالبان که ازخشونت دست نمی کشند و پیوند شان را با هراس افگنی نگهمیدارند وتهدید را به مردم افغانستان وسربازان امریکایی یا ناتو متوجه می سازند با پیامدهای ناگواری روبه رو خواهند شد. آنان هدف قرارخواهند گرفت.”

اما شماری از اعضای پیشین طالبان سیاست حکومت را درراستای صلح با مخالفان مسلح انتقاد می کنند. سید اکبر آغا فرمانده پیشین گروه طالبان در کندهار و حسن حقیار معین وزارت معادن رژیم طالبان در گفتگو با طلوع نیوز از کارکردهای حکومت در بخش صلح ناراض به نظر می رسند.

سید اکبر آغا گفت: “من فکر نمی کنم که در افغانستان رییس جمهور صلح بخواهد. من تا کنون حرکت مثبتی از سوی رییس جمهور برای صلح نمی بینم. صلح از خود صحبت های مقدماتی دارد. به طور مثال افراد زیادی از مردم افغانستان به نام طالب و یا این و آن در زندان ها هستند و شکنجه می شوند و این کار باید نشود.”

حسن حقیار معین وزارت معادن رژیم طالبان گفت: “طالبان می گویند که اگر حکومت افغانستان صلح می خواهد با ما مستقیم گفتگو کند و نباید از پاکستان بخواهد که طالبان را به صلح بیاورد. این کار نشان می دهد که طالبان از این موضوع راضی نیستند.”

ظاهرآ کاسه صبر حکومت نیز از بی میلی طالبان به گفتگوهای صلح لبریز شده است. مقام های نظامی کشور در روزهای اخیر گفته اند که اعلام نبرد از سوی طالبان برای آنان گران تمام خواهد شد و از این عملیات ها چیزی نصیب آنان نخواهد شد.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله می گوید: “صلح یک فرصت است برای کسانی که به هر بهانه یی آله دست بیگانگان شده اند. طالبان باید این را بدانند که هیچ فرصت دیگر برایشان وجود ندارد و هیچ وقت نمی توانند با جنگ به هدف برسند و زمان این گذشته که دوباره به قدرت برسند.”

حکومت همچنان به تازه گی برنامه پنج ساله امنیتی و دفاعی اش را اعلام کرده است وگفته است که هرآن کسی که ازجنگ دست برنمی دارد، دشمن خوانده خواهد شد. حکومت می گوید که در این برنامه امنیتی ظرفیت نیروهای مسلح کشور و مشکلات و نیازمندی های آنان در نظر گرفته شده است و عملی سازی آن می تواند در کاهش خشونت ها اثر گذار باشد.

جمعه ۲۷ حمل ۱۳۹۵

نوشته شده توسط Tariq Majidi

طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*