خانه / خبرها / نگرانی مقام‌ها از استخراج غیرقانونی معادن

نگرانی مقام‌ها از استخراج غیرقانونی معادن

داوود شاه صبا وزیرمعادن وپترولیم با گفته است که معادن افغانستان در حال تاراج اند و این‌که هم اکنون در چندین بخش کشور معادن به گونۀ غیرقانونی استخراج می‌شوند.

وی گفت: “کدام ارزیابی دربارۀ شمار معادنی که به گونۀ غیرقانونی استخراج می‌شود وجود ندارد. مردم می‌گویند که شماری از معادن درحال تاراج و به گونه غیرقانونی استخراج می‌شوند.”

درهمین حال، یک مقام ارشد امنیتی به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است که یک فرمانده پولیس محلی درشمال افغانستان یک معدن بزرگ لاجورد را اداره می‌کند و آن را به گونۀ غیرقانونی به کابل و سپس به پاکستان قاچاق می‌کند.

این فرمانده افزود که ۴۴۰ هزار دالر امریکایی ماهانه به طالبان می‌پردازد تا در کارهایش مداخله نکند.

جنرال قسیم جنگل باغ، فرمانده پولیس کندز، در این باره گفت: “کسی که بخواهد همچو سنگ‌های قیمت بهای افغانستان را انتقال دهد، به هر کشوری که باشد، ما آن را نمی گزاریم این قاچاق است. و نفرش را بازداشت می‌کنیم.”

هرچند بخشی مهمی ازسنگ‌های گرانبها به پشاور، دبی وشهرهای هند قاچاق می‌شوند اما بخش اندک آن به جواهرسازان کابل نیز می‌رسد.

نصرت الله جواهر ساز گفت: “در این بخش ما در صادرات مشکل داریم. ما نمی توانیم از این جا محصولات خود را صادر کنیم. در صورتی که صادر شود بسیار به مشکل صادر می‌شود.”

گفته می‌شود که هر کیوگرام سنگ لاجورد افغانستان ازچهار تا دو هزار دالرامریکایی ارزش دارد.

آگاهان به این باوراستند که ارزش معادن افغانستان به چند تریلیون دالرمی‌رسد و اگر به گونۀ قانونی استخراج شود اقتصاد کشور به گونۀ قابل توجهی بهبود خواهد یافت.

شنبه ۲۸ حمل ۱۳۹۵

نوشته شده توسط Mir Aqa

طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*