خانه / اجتماع / در جریان سال ۲۰۱۶ بیشتر از ۴۰۰۰ پناهجو جان باخته اند

در جریان سال ۲۰۱۶ بیشتر از ۴۰۰۰ پناهجو جان باخته اند

از آغاز سال روان میلادی تا حال، در مقایسه با همین مدت در سال گذشته، انسان های بیشتری در راه فرار جان باخته اند. به قول سازمان بین المللی مهاجرت بیشتر این افراد در آبهای بین لیبیا و اروپا تلف شده اند.

سازمان بین المللی مهاجرت (آی.او.ام) تا کنون ۳۱۲۰ کشته را در سال روان میلادی تنها در مسیر های مدیترانه ثبت کرده است. به قول این سازمان در سال ۲۰۱۶ تا حال جمعاً ۴۰۲۷ پناهجو در مسیر های مختلف جان باخته اند. جول میلمن سخنگوی سازمان بین المللی مهاجرت روز سه شنبه (۲ آگست ۲۰۱۶) در ژنیو گفت که این رقم یک افزایش ۲۶ درصدی تلفات جانی پناهجویان را نشان می دهد.

به گفتۀ این سازمان خطرناک ترین مسیر سفر با قایق های کاملاً نامساعد از ساحل لیبیا به اروپا است. آی.او.ام افزوده است که در همین چند روز اخیر امواج آب اجساد ۱۲۰ پناهجو را به سواحل نزدیک صبراته در لیبیا آورده است. این سازمان می گوید که در سال ۲۰۱۶ بیشتر از سه چهارم تلفات جانی مهاجران و پناهجویان در مسیر مدیترانه رخ داده است. این رقم در سال گذشته به ۶۰ درصد می رسید.

سازمان بین المللی مهاجرت همچنان یادآور شده است از زمانی که مسیر های بالقان به صورت گسترده به روی پناهجویان و مهاجرین بسته شده اند، شمار به مراتب کمتر پناهجویان از ترکیه به یونان رفته و از آنجا برای رسیدن به اتحادیۀ اروپا تلاش کرده اند.

همزمان حالا پناهجویان بیشتری از شمال افریقا برای رسیدن به اروپا جان خود را به خطر می اندازند. بیشتر این پناهجویان از کشور ها و یا مناطق درگیر جنگ اند که به قول خود شان در هردو صورت با خطر مرگ روبرو اند و از همین رو مسیر های خطرناک را به امید رسیدن به یک آرمش ترجیح می دهند.

فرار ده ها هزار تن از سودان جنوبی

در همین حال سازمان ملل متحد گفته است که درگیری های تازۀ خشونت آمیز در سودان جنوبی سبب فرار بیشتر از ۶۰ هزار نفر از این کشور افریقایی شده است. یک سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهجویان روز سه شنبه (۲ آگست ۲۰۱۶) در ژنیو گزارش داد که رقم افرادی که از سودان جنوبی به اوگندا پناه برده اند، دو برابر گردیده و به بیشتر از ۵۲ هزار تن می‌رسد. به قول این سازمان اضافه از ۸۵ درصد این افراد زنان و کودکان اند.

افزون بر آن ۷۰۰۰ نفر به سودان و ۱۰ هزار تن دیگر به کینیا فرار کرده اند. به این ترتیب رقم مجموعی پناهجویان سودان جنوبی در کشور های همسایه، از دسمبر ۲۰۱۳ به اینطرف، به تقریباً ۹۰۰ هزار تن بلند رفته است. پناهجویان گفته اند که گروه های مسلح در سودان جنوبی روستا ها را چپاول می کنند، افراد ملکی را به قتل می رسانند و پسران و مردان را جبراً استخدام می کنند.

سودان جنوبی در نهم جولای ۲۰۱۱ استقلال خود را از سودان گرفت و به همین دلیل جوان ترین کشور جهان است. از سال ۲۰۱۳ به اینطرف جنگ های خونین میان طرفداران رئیس جمهور سلوا کییر و معاون پیشین اش ریک مشار جریان دارد.

۰۳٫۰۸٫۲۰۱۶

دویچه ویله

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*