خانه / خانواده / جوانان / هشدار روان شناسان از افزایش مصرف چرس میان جوانان افغان

هشدار روان شناسان از افزایش مصرف چرس میان جوانان افغان

شماری از روان شناسان در کشور با اشاره به افزایش مصرف چرس و تبدیل شدن این روند به یک امر معمول میان قشر جوان گفته اند که نبود زمینه های کار و عدم موجودیت سرگرمی های سودمند و مثبت منجر به رو آوردن جوانان به مصرف مواد مخدر از جمله چرس شده است. آنان هشدار میدهند که اگر دولت، این روند را مهار نسازد، پیامدهای آن در جامعه بسیار خطرناک خواهد بود.

آنان می افزایند که یکی دیگر ازعلت های رو آوری جوانان به استفاده مواد مخدر بی پروایی حکومت دربرابرفروش آزادانه مواد مخدر گفته می شود.

یک تن از شهروندان کابل در این رابطه گفت:” بیکاری، چرت، فکر که چرا کار نیست. در خانه تشویش، جگرخونی، چرا کار نمی کنی؟ و علت های زیادی دیگری است که جوان ها به عمل رو می آورند.

باشنده دیگر، مرتضی گفته است:” خدا و راستی، مردم خوار و زار است. مردم ما بیچاره شده اند. نکنید خانه تان خراب می شود. اگر حرف های مرا اشرف غنی و دیگر سران حکومت می شوند، می خواهم برای شان بگویم که لطفاً به جوانان رسیده گی کنید.”

اما چرا مصرف چرس این اندازه جا افتاده است؟ چرا هر روز به شمار جوانانی که چرس دود می کنند، افزوده می شود؟

سید روح الله رضوانی، روان پزشک گفته است:” نیاز جوانان این است که هم احساس کنند که شاد استند و زنده گی شان رو به پیشرفت است و هم احساس کنند که عزت نفس و ارزش دارند. خوب جوانان به توجه به شرایط فعلی جامعه مان، باید بروند به سوی شکل دادن گروه هایی فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی مفید. متأسفانه جوانان در جامعه ما توانایی شکل دادن و اشتراک کردن در گروه های مفید و سازنده را ندارند. “

محمد یونس حیدری، پزشک گفته است:” مصرف چرس در ابتدار بالای عصب تأثیر می کند. عصب که ضعیف شد، رفته رفته خاصیت انسانی خودش را از دست می دهد. مثلاً قوه حافظه ضعیت می شود، قوه درک ضعیف می شود و حتا اشتها از بین می روند. “

به باور روان شناسان، در افغانستان به هنر و فرهنگ کمتر توجه می شود و در این زمینه ها هم دولت و هم شهروندان کوتاهی می کنند. سینما، تئاتر، رقص، کنسرت های موسیقی، ورزش و فعالیت های دیگری همانند این ها، از کم اهمیت ترین مسائل پنداشته می شوند، چیزی های که می توانند بدلیل های خوبی برای مصرف مواد مخدر درمیان جوانان باشند.

طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*