خانه / خانواده / جوانان / امسال بیش از یک ملیون و ۱۰۰هزار دانش آموز به مکتب ها جذب می شوند

امسال بیش از یک ملیون و ۱۰۰هزار دانش آموز به مکتب ها جذب می شوند

وزارت معارف مصمم است تا در سال جاری وضعیت نظام آموزشی را به لحاظ کمی و کیفی به‌بود بخشیده سیاست‌زده‌گی را از فضای معارف دور نماید.

این اظهارات را اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف افغانستان روز سه‌شنبه(۳ حمل) در مراسمی به مناسبت آغاز سال جدید تعلیمی با حضور رییس جمهور غنی، حامد کرزی رییس جمهور پیشین و شماری از مقام‌های دیگر دولتی و آموزگاران در کابل بیان داشت.

آقای بلخی هم‌چنان بیان داشت که در سال جدید آموزشی یک ملیون و ۱۰۷هزار دانش‌آموز جدیدا به مکتب‌ها جذب خواهند شد که ۴۱ درصد آنان را دختران تشکیل خواهند داد و ۵۹۰ مرکز آموزشی به شمول مکتب‌هاف دارالحفاظ، تربیه معلم و انستیتوت‌های تخنیکی نیز ایجاد خواهد گردید.

وزیر معارف خاطرنشان ساخت که امسال در ۳۴ ولایت کشور، در هر ولایت دو مکتب نمونه(یک پسرانه و یک دخترانه) به دانش‌آموزان ممتاز و تیزهوش تاسیس خواهد گردید.

او این را نیز گفت که ۸۰۰ بورس آموزشی در کشورهای هند و تاجکستان برای دانش‌آموزان در سال جاری از طریق رقابت آزاد در نظر گرفته شده‌است.

به گفتۀ بلخی در مبارزه با فساد اداری نیز تمرکز بیش‌تر خواهد شد و همه ارقام به گونۀ دقیق و بدون خیال‌پردازی اعلام و در زمان معین با مردم در میان گذاشته خواهد شد.

این در حالی‌ست که به گفتۀ سیگار یا ادارۀ بازرس ویژۀ امریکا در مورد بازسازی افغانستان پیش از این از حضور صدها مکتب خیالی و دانش‌آموزان خیالی در نظام معارف افغانستان و هدررفتن هزینۀ بالایی از این طریق سخن گفت.

این قضیه به زمان حضور فاروق وردک در پست وزارت معارف افغانستان بر می‌گردد؛ هرچند او آن را بهانه‌تراشی کشورهای کمک‌کننده خوانده رد کرد.

با این حال اسدالله حنیف بلخی پیش از این تایید کرده بود که در برخی از بخش‌های ناامن مکتب وجود ندارد مگر امکانات، امتیازات و پول آموزگاران آن گرفته شده‌است.

خبرگزاری خامه پرس

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*