خانه / خانواده / خرید و فروش زنان در مناطق شرقی افغانستان
An Afghan girl whose family members were killed overnight after a raid by NATO and Afghan forces, covers her face as she weeps during a protest in Taloqan May 18, 2011. Ten people have been killed and fifty wounded in violent protests against the killing of two men and two women in a night-time raid in north Afghanistan, a top local health official said. REUTERS/Wahdat (AFGHANISTAN - Tags: CIVIL UNREST POLITICS IMAGES OF THE DAY)

خرید و فروش زنان در مناطق شرقی افغانستان

مدافعین حقوق بشر در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان  تشویش خویش را از نوع رسم و رواج خرید و فروش زنها در مناطق شرقی افغانستان ابراز نموده اند. مطابق به گزارشات آنها در این مناطق زنان توسط خویشاوندان و شوهران شان به فروش رسانیده میشوند. حتی زنان که قبلأ ازدواج نموده اند توسط خویشاوندان و شوهران شان به فروش میرسند.

بی بی زیور یکی از قربانیان این رسم و رواج بوده و از بیان داستان خویش  احساس شر م خجالت مینماید. بی بی زیور از باشنده گان قریه شینواری میباشد که توسط شوهر دومش به فروش رسیده بود.

بی بی زیور میگوید که وی از شوهر اولی اش سه طفل داشت و بعد از  مرگ وی با برادر شوهرش مطابق به رسم رواج عروسی نمود و شوهر دومی اش وی را به یک مرد پاکستانی در آن طرف سرحد به فروش رسانید. وی میگوید وقتی که وی به فروش رسیده بود ۴۰ سال عمر داشت و در مقابل ۱۲۰۰۰۰ کلدار پاکستانی به فروش رسیده بود. کلدار پاکستانی تقریبأ پول رایج در مناطق شرقی افغانستان میباشد که مطابق به نرخ تبادله ی امروز ۱۲۰۰۰۰کلدار پاکستانی تقریبأ ۱۳۰۰ دالر امریکایی میگردد.

بی بی زیور میگوید مرد پاکستانی که وی را خریداری نموده بود در یکی از مناطق دور دست پاکستان زنده گی مینمود و برای وی ممکن نبود که دوباره به قریه اش برگردد و ناچار ۱۷ سال با وی زنده گی نمود و وقتی که وی پیر و سالمند گردید از طرف شوهرش یعنی مرد که وی را خریداری نموده بود رانده شد. حالا او میگوید که من روی ندارم که دوباره به قریه و پیش خویشاوندانم برگردم زیرا من فروخته شده ام و این یک نام شرم آور برای من است.

انیسه عمرانی رییسه امور زنان ولایت ننگرهار میگوید که وی در ربع اول سال جاری با ۵ قضیه مشابه روبرو شده است و در حدود ۴۰ شکایت در این زمینه دریافت نموده است.

وی میگوید ” چند روز قبل ما به قضیه ی برخوردیم که یک زن جوان عروسی شده بخاطر جمع آوری چوب سوخت بیرون از خانه رفته بود و این زن در حال جمع آوری چوب بوده که برادرش نزد وی آمده و برایش خبر میدهد که او را فروخته است و او باید با کسی که وی را خریداری نموده برود. این زن عذر والتماس مینماید  تا وی را بگذارد که یکبار به خانه رفته و به طفلش شیر بدهد اما برادرش به وی میگوید که تو برای اینکار وقت نداری تو یکجا با چوب های که جمع آوری کرده ات فروخته شده ای.

رفیع الله بیدار مسوول کمیسیون مستقل حقوق بشر درولایت ننگرهار میگوید ” اینکار یک فاجعه بزرگ برای آن عده از  اطفال است که  بعد از فروش زنان با فامیل پدر شان باقی میمانند.

مانند بی بی زیور زنان به جاهای دور به فروش میرسند و برای آنها نا ممکن میباشد که دوباره به خانه و کاشانه ی شان برگردند. قیمت ها دربین ۵۰۰۰۰کلدار پاکستانی الی ۳۰۰۰۰۰کلدار پاکستانی یعنی از ۵۳۰ تا ۳۲۰۰ دالر امریکایی معامله میشوند.

ملک عثمان یکی از بزرگان قومی قریه ی شینواری این شایعات را رد نموده و میگوید که این شایعه پراگنی ها بخاطر بدنام ساختن یک قوم مشخص صورت میگیرد و چنین رسم و رواج در منطقه ی ما وجود ندارد. وقتی شوهر یک زن جوان در جنگ ها شهید میشود ما بخاطر که عزت ونام فامیل در امان باشد وی را به عقد نکاح مرد دیگر در میاوریم و این هم در حضور و توافق فامیل طرفین و فیصله جرگه صورت میگیرد و آنان مانند حیوانات خرید و فروش نمیشوند.

نوشته شده توسط شاه ولی صادق

خبرگزاری خامه پرس

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*