خانه / خبرها / دریچه ویژه / حمله به قلب اروپا

حمله به قلب اروپا

یکی از سوالاتی که بعد از انفجارهای ۲۲ مارس در بلژیک و کشته شدن ۳۰ شهروند این کشور به ذهن می رسد، این است که چرا در این دوره شاهد چنین اتفاقاتی هستیم؟ چرا در بروکسل؟ و در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد؟

متاسفانه پاسخ این سوالات، هیچ چشم انداز خوبی به ما نمی دهد. با این حال برخی از پاسخ ها جالب توجه هستند، زیرا در تحلیل شرایط امروز به ما کمک می کنند. به عبارتی با تحلیل این حوادث می توانیم باعث نجات عده ای در آینده شویم و قربانی حملات بعدی نباشیم. به هر صورت امکان تکرار این دست حوادث وجود دارد. در همین رابطه یلنا سوپونینایا شرق شناس روس می گوید که بروکسل از مدتها پیش شبیه به شهر در حال جنگ شده است.

امروز فعالیت های تروریستی در تمام دنیا بیش از قبل شده و این روند از سالهای ۲۰۰۰ تا کنون شدت گرفته است. با این حال در سه چهار سال گذشته به خاطر بی ثباتی حاصل در خاورمیانه و شمال آفریقا، شاهد جرقه های شدیدی هستیم. بیشتر انفجارها توسط گروه های سازمان یافته صورت می گیرند. در عین حال، خطر حملات تروریستی به افراد شدت گرفته و جلوگیری از آنها سخت تر شده است.

فاجعه اخیر بروکسل نشان داد که نیروهای امنیتی اروپا قادر به حل این موج حملات نیستند. در حوادث اخیر بروکسل اطلاعاتی راجع به کشف یک گروهک زیرزمینی در اروپا به چشم می خورد که برای انجام حملات تروریستی به کشورهای مختلف اروپا برنامه ریزی می کنند. با این حال،  به موقع این گروه را شناسایی کرده اند.

کسانی که این اواخر در بروکسل بوده اند می دانند که طی یک ماه گذشته تا چه اندازه شرایط حاکم بر شهر عجیب و غریب است، بویژه بعد از وقوع انفجار ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ در پاریس. سازماندهی کنندگان این انفجار از بلژیک به فرانسه رفته بودند و تا پیش از آن در سوریه تحت تعلیمات نظامی قرار داشتند.

به همین خاطر، بروکسل تا پیش از وقوع این انفجارها نیز شبیه به شهر در حال جنگ بود. پلیس با آمادگی کامل تمام مناطق مرکزی را تحت کنترل گرفته و نگهبانان در کنار ساختمان مجلس اروپا و مقر سازمان ملل کاملا مسلح و شبیه به موجودات فضایی مستقر شده اند. وقتی از کنار آنها عبور می کنی، بی اختیار گام ها را تند می کنی و با حالتی عصبی به اطراف نگاه می کنی.

از تمام شواهد در بروکسل مشخص است که جنگ به اروپا آمده است. جنگ از منطقه ای آمده که خود اروپاییان با کمک امریکایی ها به نام صادرات دموکراسی ایجاد کرده اند.

جابجایی قدرت در عراق در سال ۲۰۰۳، عملیات ناتو علیه قذافی در لیبی در سال ۲۰۱۱ و تلاش ها برای کمک به اپوزیسیون رادیکال در حال جنگ سوریه و تا پیش از اینها نیز کمپین نظامی ناموفق در افغانستان به جای دموکراسی برای خاورمیانه و آسیای میانه آشوب و درگیری به همراه آورد. خلاء قدرت را تروریست ها پر کرده اند. پناهجویان از این منطقه همچون سیل بیرون زدند و همراه با آنها جهادگران نیز به سایر نقاط رخنه کردند.

کارکنان اداره امنیت اروپا در وضعیت کنونی اعتراف می کند که حتی فرصت واکنش نشان دادن به تهدیدات در حال وقوع نیست. آنها می گویند: «ما اعتراف می کنیم که از عهده آنها برنمی آییم».

نه تنها نیرو که حتی پول کافی برای این کار وجود ندارد. تناقض ها در حوزه امنیت از همینجا آشکار می شود. از یک طرف افزایش تعداد نگهبانان مراکز دولتی در مرکز بروکسل و از طرف دیگر، عبور و مرور آزاد در فرودگاه و بدون بازرسی افراد.

در پایان باید گفت که اگر انفجارها در پاریس در ماه نوامبر ۲۰۱۵ با شروع مذاکرات وین در خصوص سوریه همراه بود، حملات به بروکسل در شرایطی رخ داد که پروسه ژنو در خصوص سوریه آغاز شده است. تروریست ها از صلح در سوریه هراس دارند، زیرا در صورت صلح، پایگاه خود را از دست می دهند.

به این ترتیب، فعال شدن تروریست ها اتفاقی نبوده است. پس باید از همه بخواهیم که یک بار دیگر به اروپا تسلیت بگویند.

http://ir.sputniknews.com/opinion/20160327/1326688.html#ixzz448jyMSmx
:بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*