خانه / خانواده / چرا زنان تحصیل‎کرده غزنی در خانه زندانی هستند؟

چرا زنان تحصیل‎کرده غزنی در خانه زندانی هستند؟

دختران و زنانی که از پوهنتون‎ها، انستیتیوت‎ها و مکاتب‌ در ولایت غزنی فارغ می‌شوند، علی‎رغم علاقه و تخصص، نمی‎توانند در بیرون از خانه کار کنند. عمده‎ترین دلیل این مشکل، فقدان امنیت، عدم مصوونیت در محیط کار و رواج‎های ناپسند اجتماعی است.
زین‌العرب میری، یک تن از فعالان زن در غزنی، طی صحبتی با کلید گفت، دختران زیادی را سراغ دارد که تحصیلات عالی دارند و خانواده‌های‌شان نیز آن‌ها را برای کار در بیرون از خانه تشویق و حمایت می‎کنند، اما ناهنجاری‎های اخلاقی در درون ادارات دولتی سبب شده تا این دختران جرأت نکنند در این ادارات به کار مشغول شوند. خانم میری تصریح کرد که دختران جوانی را می‌شناسد که به دلیل تن ندادن به خواسته‌های غیراخلاقی مدیران و مسوولان ادارات محلی مجبور به استعفا یا از سوی مقامات از پست‎های شان بر کنار شده‎اند: ” وقتی یک دختر خانم در یک اداره درخواست کار می‎دهد از سوی مسوول و مدیر بخش همان اداره با درخواست‎های غیرمشروع روبه‎رو می‎شوند.”
به گفته وی، این وضعیت باعث دلسردی دختران و زنان از کار در ادارات دولتی و محیط بیرون از خانه شده که بیشترین آن‎ها را با وجود داشتن تحصیلات عالی خانه‎‏نشین ساخته است.
فاطمه رحیمی، عضو شورای ولایتی غزنی، نیز تأیید می‎کند که در کنار فساد اداری، فساد اخلاقی یکی از دلایل اصلی عدم حضور دختران و زنان در ادارات دولتی این ولایت است. وی همچنان افزود که زنان به دلیل عدم استقلالیت مالی و نداشتن روابط سیاسی با اربابان قدرت نمی‌توانند در کرسی‌های بلند دولتی از جمله ریاست، آمریت و مدیریت‌های عمومی راه یابند. خانم رحیمی گفت که دختران و زنان تحصیل‎کرده در غزنی، در صورت انجام وظیفه در بیرون از خانه، ناگزیر هستند در بست‌هایی کار کنند که به گفته وی نتیجه‎اش یا ذلت است یا استعفا.
این عضو شورای ولایت غزنی به کلید گفت: “زنان و دختران در کنار سرک‎ها و کوچه‎ها و نیز در ادارات دولتی از آزار و اذیت مصوون نیستند. سال گذشته سه تن از دخترانی که به یکی از ادارات دولتی درخواست وظیفه داده بودند، به نزد من مراجعه کردند و گفتند که مسوولان همان اداره از ایشان خواست‎هایی دارند و اگر توقعات شان را برآورده نسازیم، ممکن است ما را از بست‎ها منفک کنند.”
شکریه ولی، رییس امور زنان ولایت غزنی، اما عمده‎ترین دلیل کم‎رنگ بودن زنان در ادارات دولتی را ناشی از مشکلات اجتماعی و فرهنگی در این ولایت می‎داند. وی افزود که ریاست امور زنان، عضو هیأت برگزاری آزمون‌های اصلاحات اداری است و این ریاست امتیاز ویژه‌ای برای زنانی که درخواست کار می‌دهند، در نظر می‌گیرد.
رییس امور زنان غزنی، در مورد کم‎رنگ بودن حضور دختران و زنان در ادارات دولتی به دلیل موجودیت آزار و اذیت جنسی می‎گوید که تاکنون هیچ شکایت رسمی را در این مورد دریافت نکرده و نمی‌تواند این معضل را تأیید کند. خانم ولی گفت که دختران و زنان بیشتر علاقه دارند در اداراتی وظیفه اجرا  کنند که از سوی زنان رهبری و اداره می‌شوند. او افزود که متأسفانه زمینه تحقق این خواست متقاضیان زن کم‎تر است.
غزنی در جنوب کشور از ولایات نسبتاً ناامن افغانستان است. به دلیل حضور طالبان در بعضی از ولسوالی‎های این ولایت، هنوز رقم قابل توجهی از دختران و کودکان از رفتن به مکتب و پوهنتون محروم اند. اما دختران و زنانی که در مرکز غزنی زندگی می‎کنند و تحصیلات عالی نیز دارند، به دلیل مشکلات در ادارات دولتی و محیط اجتماعی موفق نشده‎اند در بخش‎های تخصصی و مورد علاقه شان شامل کار شوند.

تهيه شده توسط عارف نوری

ویب سایت  کلید گروپ

اشتراک با دوستان
اشتراک با دوستان
اشتراک با دوستان
اشتراک با دوستان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*