خانه / خانواده / اطفال / واکسن فلج اطفال در سایه جنگ افغانستان

واکسن فلج اطفال در سایه جنگ افغانستان

کابل/۴دلو/فرهنگستان
مخالفت های طالبان با واکسن فلج کودکان و هوای سرد افغانستان موجب به حاشیه رفتن مبارزه با بیماری «فلج اطفال» در این کشور شده‌است.
مسوولان وزارت صحت عامه افغانستان می‌گویند که در دور نخست کارزار سراسری واکسن بیماری فلج کودکان (پولیو) در سال جاری میلادی نزدیک به ۴ میلیون کودک “به دلیل مخالفت طالبان و سردی هوا” در پنج ولایت از واکسن پولیو باز مانده‌اند.
میرجان راسخ، مسوول آگاهی‌عامه برنامه محو پولیو در این وزارت گفت که کودکان در ولایت‌های بامیان، دایکندی و غور به دلیل سردی هوا در دوره بعدی واکسن خواهند شد اما تاکنون مشخص نیست به مناطق ناامن چگونه رسیدگی شود.
کودکان در ولایت‌های پکتیا و میدان وردک به دلیل مخالفت طالبان از واکسن پولیو محروم مانده‌اند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان می‌گوید که آنان به دلیل “سواستفاده‌ها” نتوانستند در تطبیق کارزار واکسن فلج کودکان همکاری کنند.
به گفته آقای مجاهد این گروه در تلاش است تا در دوره‌های بعدی در تطبیق این کارزار همکاری کند
پنج روز قبل کارزار سراسری واکسن فلج کودکان در افغانستان آغاز شد و همزمان با آغاز این کارزار، گروه طالبان از تطبیق این برنامه اعلام حمایت کرده بود.
محمدنعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در توییترش نوشته که طالبان زمینه‌سازی برای ارایه خدمات بهداشتی به مردم را مسئولیت خود می‌داند و “به سازمان جهانی صحت از همکاری کامل با آنها مطابق اصول خویش اطمینان داد.”

اما اکنون گروه طالبان می‌گوید که همکاری با این روند زمان‌گیر است و با کمی تاخیر انجام خواهد شد.
وزارت صحت عامه گفته بود قرار است در این کارزار پنج روزه، که از سوی دولت افغانستان و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) راه اندازی شده، حدود ۱۰ میلیون کودک زیر پنج سال واکسن می‌شوند.
مسوولان این وزارتخانه ناامنی را بزرگترین چالش بر سر راه واکسیناسیون کودکان در افغانستان خوانده و ابراز نگرانی کرده بودند که احتمالا بیش از ۳ میلیون کودک از گرفتن واکسن محروم شوند.
افغانستان و پاکستان تنها کشورهای استند که هنوز بیماری فلج کودکان در آن به صورت کامل ریشه کن نشده است.
این در حالی است که شمار قربانیان بیماری فلج کودکان در افغانستان رو به افزایش است و در سال ۲۰۲۰ با افزایش ۵۰ درصدی به ۵۶ مورد رسید.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*