خانه / خبرها / ۱۲ بنای تاریخی در افغانستان مرمت می‌شود

۱۲ بنای تاریخی در افغانستان مرمت می‌شود

۱۲ بنای تاریخی در افغانستان مرمت می‌شود

کابل/۷سرطان/فرهنگستان
وزارت اطلاعات و فرهنگ با شرکت انکشاف ملی قرارداد ترمیم ۱۲ بنای تاریخی را در هفت ولایت کشور به ارزش  ۱۲۲ میلیون افغانی امضا کرد.

محمدطاهر زهیر، سرپرست و نامزد وزیر وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز (شنبه، ۷ سرطان) در مراسم امضای این قرارداد گفته است که این پروژه‌ها در هفت ولایت کشور تطبیق خواهد شد.

ترمیم تخت رستم در سمنگان، ترمیم اساسی قلعه چگنی در نیمروز، ترمیم ساختمان مسجد حاجی شهید واقع بندر امام صاحب کندز، ترمیم اساسی طاق بست هلمند، ترمیم زیارت شهیدان هلمند و ترمیم ساختمان زیارت این حبان بستی قلعه بست هلمند از پروژه‌هایی است که قرارداد تطبیق آن امروز به امضا رسیده است.

همچنان ترمیم راه ورودی چاه بست مرکز قعله بست هلمند، ترمیم یخچال تنور قلعه بست هلمند، ترمیم اساسی آرمگاه محمدغازی در ولسوالی زنده جان هرات، ترمیم حوض مزاد خان در هرات، ترمیم مسجد باغ قلعه فتوح واقع ناحیه هفتم شهر کابل و ترمیم مدرسه شهباز خان در ولسوالی اندخوی فاریاب از دیگر پروژه‌هایی است که قرارداد تطبیق آن میان وزارت اطلاعات و فرهنگ و شرکت انکشاف ملی به امضا رسیده است.

آقای زهیر امضای این قرارداد را گام «ارزشمند در راستای ترمیم آبدات تارخی و باستانی» خوانده و گفته است که در بسیاری از ولایت‌های کشور آبدات تاریخی با خطر مواجه است و به ترمیم، حفاظت و توجه جدی نیاز دارد.

براساس اعلامیه‌ی وزارت اطلاعات و فرهنگ، زهیر از مسئولان مربوطه در ولایت‌ها خواسته است که در راستای ترمیم آبدات تاریخی با شرکت ساختمانی تطبیق‌کننده، همکاری و هماهنگی داشته باشند.

این در حالی‌است که عبدالرحمان عطاش، رییس اجرایی شرکت انکشاف ملی گفته است که درهم‌آهنگی با مسوولان مربوط وزارت اطلاعات و فرهنگ، به ویژه ریاست حفظ و ترمیم آبده‌های تاریخی، مرمت‌کاری بناهای تاریخی را به صورت درست انجام خواهد داد.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*