خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / یک سال از نبود زریاب گذشت

یک سال از نبود زریاب گذشت

کابل/۲۰قوس/فرهنگستان
یک‌ سال از نبود شخصیت فرزانه، نویسنده‌ نامدار و دانشمند معاصر افغانستان می‌گذرد که هفتاد و هشت سال پیش کابل افتخار زادگاهش را داشت.
محمد اعظم رهنورد زریاب از پیشگامان داستان‌نویسی نوین و روشنفکر برجسته افغانستان بود. بسیاری از پژوهشگران، رمانِ گلنار و آیینه او را پرآوازه‌ترین و درخشان‌ترین اثر ادبیات داستانی افغانستان دانسته‌اند. هرچند آوازه‌ی استاد زریاب در داستان‌نویسی است، امّا قلم و زبان او در خبرنگاری هم شهرتی خوبی داشت که در سال های پسین او همچون ویراستار در تلویزیون طلوع‌نیوز کار می‌کرد.
استاد رهنورد زریاب، یکی از موثرترین و مطرح ترین نویسندگان معاصر افغانستان در سال ، «۱۳۲۳» چشم به جهان گشود و لیسانس اش را در رشته روزنامه نگاری از دانشگاه کابل بدست آورد. سپس، کارشناسی ارشد را از دانشگاه ویلز جنوبی از بریتانیا گرفت. او به زبان انگلیسی تسلط داشت و در فلسفه، روانشناسی و جامعه شناسی مطالعاتی زیادی داشت.
رهنورد زریاب، در بیستم سال ۱۴۰۰خورشیدی به علت بیماری کووید نزده به عمر هفتاد و هفت سالگی درگذشت که فرهنگیان مرگ او را ضایعه بزرگ می‌دانند.
جاوید فرهاد، شاعر و نویسنده، گفت: «امروز در آستانه یکساله‌گی مرگ رهنورد زریاب نویسنده‌ که با زیبا و بی‌مانند می‌نوشت و با زبان فارسی مسلط بود، قرار داریم. رهنورد زریاب ویژه‌گی های نویسنده‌گی را به گونه درست میدانست.»
استاد رهنورد زریاب در اوایل دهه هفتاد خورشیدی به فرانسه مهاجرت کرد و پس از پیروزی مجاهدین دوباره به کابل برگشت و‌ برای مدتی همچون مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ کار کرد. پس از آن کاراش را به عنوان ویراستار درطلوع نیوز ادامه داد.
رهنورد زریاب در روز یازدهم دسامبر ۲۰۲۰ میلادی به علت بیماری کووید نزده به عمر ۷۷ سالگی در بیمارستان چهارصد بستر کابل در گذشت.
محمد اسحاق فایز، شاعر و نویسنده افغانستان می‌گوید: «وقتی او به بستر بیماری افتاد، نامه یی به نماینده‌گی از جامعه فرهنگی افغانستان به معاون اول ریاست جمهوری وقت نوشته شد تا مگر دولت افغانستان عنایت کند و او را برای درمان به هند بفرستد، با دریغ که هیچ  گونه توجه به آن نامه نشد»
زریاب نه تنها در افغانستان، بل در کشورهای حوزه زبان پارسی نیز طرف‌دارانی زیادی داشت و آثار وی چندین جایزه ملی و بین المللی نیزدریافت کرده اند.
رهنورد زریاب ده‌ها اثر ادبی خلق کرده بود و پرکارترین نویسنده از نظر تعداد آثار تولید شده در دهه‌های اخیر بود. آقای رهنورد در انواع و سبک‌های مختلف روایت‌های خود را به خوانندگانش عرضه کرده است.
مشهورترین آثار رهنورد زریاب، گلنار و آیینه، شهر طلسم شده، مردی که سایه‌اش ترکش کرد، چار گرد قلا گشتم، شورشی که آدمی زاده‌گکان و جان‌ورکان برپا کردند، قلندرنامه، کاکه شش پر، دختر شاه پریان، درویش پنجم و سکه‌یی که سلیمان یافت استند.
داستان های هم‌چون راز های دایه پیر، سرانجام آقای سحر خیز بیدار می‌شود و زن بدخشانی از استاد محمد اعظم رهنورد زریاب ناتمام باقی‌مانده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*