خانه / خانواده / زنان / یونیسف: ممنوعیت کار زنان مانع ارائه‌ی خدمات حیاتی شده‌است

یونیسف: ممنوعیت کار زنان مانع ارائه‌ی خدمات حیاتی شده‌است

کابل/۲۰دلو/فرهنگستان
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل در افغانستان(یونیسف) می‌گوید که ممنوعیت کار زنان از سوی طالبان، به طور فزاینده‌یی مانع ارائه‌ی خدمات حیاتی برای این سازمان شده است.
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل امروز(پنج‌شنبه، ۲۰ دلو) با نشر گزارش دو ماه اخیر سال ۲۰۲۲، گفته که افغانستان همچنان گرفتار بدترین بحران‌های بشردوستانه در جهان باقی مانده است.
یونیسف افزوده که این کشور قبلاً به دلیل چندین دهه درگیری و حوادث طبیعی، تحت فشار قرار گرفته بود. همچنان در سال ۲۰۲۲ از جامعه‌ی جهانی فاصله گرفته و وضعیت در سراسر کشور بدتر شده بود.
این سازمان گفته است که دست‌رسی فزیکی به برخی از دورافتاده‌ترین و روستایی‌ترین مناطق بهبود یافته؛ اما موانع بروکراتیک، تهدیدها علیه کارمندان نهادهای بشردوستانه از جمله، بازداشت‌ها و محدودیت‌های کارمندان زن این نهادها به‌طور فزاینده‌یی مانع ارائه‌ی خدمات حیاتی شده است.
یونیسف در گزارش خود نوشته که نقض حقوق اساسی زنان و دختران به شدت افزایش یافته است. گزارش افزوده که محرومیت دختران از دست‌رسی به مکتب‌های دوره‌ی متوسطه و لیسه و دانشگاه، منع زنان از سفر و رفتن به پارک‌ها و ممنوعیت آنان از کار در نهادهای غیر دولتی داخلی و خارجی، از عمده‌ترین اقدامات نقض‌کننده‌ی حقوق زنان و دختران بوده است.
در گزارش آمده که یونیسف فعالیت‌های نجات‌بخش خود را در مناطق محروم با نیازهای متعدد از جمله بهداشت، تغذیه، آموزش و محافظت از کودکان و همچنین کمک‌های نقدی برای پاسخ به حوادث طبیعی و کمک به خانواده‌ها برای برآوردن نیازهای اولیه، در طول سال ۲۰۲۲، اولویت‌بندی کرده بود.
بر اساس این گزارش، یونیسف در سال گذشته‌ی میلادی بیش‌تر از ۱۸ میلیون نفر را با مراقبت‌های بهداشتی اولیه‌ حمایت کرده‌است.
این نهاد به ۶۶۲ هزار و ۸۶۶ کودک زیر پنج سال مبتلا به بیماری‌های مختلف رسیده‌گی کرده‌است.
یونیسف گفته که بیش از ۵۵۶ هزار کودک(۵۵ درصد دختر) را از طریق صنف‌های آموزشی حمایت کرده و بیش از ۹ میلیون نفر دیگر، از سایر خدمات حمایت از کودکان بهره‌مند شده‌اند.
طالبان در ماه گذشته طی فرمانی زنان را از کار در نهادهای غیر دولتی داخلی و خارجی منع کردند. شماری از نهادهای امدادرسان نیز در واکنش به این اقدام طالبان، فعالیت‌ خود را در افغانستان به حالت تعلیق درآوردند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*