خانه / خانواده / اطفال / یونیسف از روز جهانی کودک در افغانستان تجلیل نمی‌کند

یونیسف از روز جهانی کودک در افغانستان تجلیل نمی‌کند

کابل/۲۸عقرب/فرهنگستان
صندوق کودکان ملل متحد «یونیسف»‌ اعلام کرد که روز جهانی کودک را در افغانستان تجلیل نمی‌کند و به جای رنگ آبی، این نهاد از رنگ سیاه در رسانه‌های اجتماعی‌اش استفاده خواهد کرد.
این نهاد ام‌روز (جمعه، ۲۸ عقرب)، با نشر اعلامیه‌ای گفت که برای همبستگی با کودکان افغان، از بیستم نوامبر به‌عنوان روز جهانی کودک، در افغانستان تجلیل نخواهد کرد.
آلیس آکونگا، نماینده موقت این نهاد در افغانستان، گفت که در روز جهانی کودک، پلتفورم این نهاد برای افغانستان در رسانه‌های اجتماعی از آبی به سیاه تغییر رنگ می‌دهد.
او افزود که با این اقدام‌شان می‌خواهند از کودکان افغانستان حمایت کنند؛ زیرا این کودکان در حالی‌ که کم‌ترین مسوولیت را دارند، بیش‌ترین هزینه را در بحران‌های فعلی افغانستان پرداخته‌اند.
براساس آمارهای این نهاد، در حال حاضر حدود ۱۴ میلیون کودک در افغانستان غذای کافی برای خوردن ندارند و یک میلیون کودک نیز در معرض سوء‌تغذیه حاد هستند.
یونیسف هم‌چنان از افزایش ازدواج‌های زودهنگام کودکان، روی آوردن کودکان به کارهای شاقه و استخدام‌شان توسط گروه‌های مسلح در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.
در حال حاضر چهار میلیون کودک در افغانستان به مکتب نمی‌روند که بیش از نصف‌شان را دختران تشکیل می‌دهند.
به گفته یونیسف، هم اکنون دخترانی که پیش از سن ۱۸ ازدواج می‌کنند، کم‌تر به مکتب می‌روند و بیش‌تر در معرض خشونت خانواده‌گی، استفاده سوء و سلامت روانی ضعیف قرار دارند.
این نهاد در اعلامیه‌اش از رهبران جهان خواسته که حقوق و رفاه کودکان در افغانستان را محور بحث‌های‌شان در مورد بحران انسانی افغانستان قرار دهند.|
گفتنی است که یونیسف پیش از این از بیست نوامبر به عنوان روز جهانی کودک در افغانستان تجلیل می‌کرد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*