خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / یادبود از سالروز تولد بابر و نوایی در کابل

یادبود از سالروز تولد بابر و نوایی در کابل

کابل/۲۸دلو/فرهنگستان
از ۵۸۱مین سالگرد تولد امیر علی شیر نوایی شاعر، نویسنده و سیاست مدار؛ و از ۵۳۹ مین سالگرد تولد ظهیرالدین محمد بابر مؤسس امپراتوری مغولی هند، با حضور شماری از استادان و فرهنگیان در کابل گرامی داشت به عمل آمد.
ظهیرالدین محمد بابر بنیان گذار امپراطوری گورکانیان هند و امیرعلی‌شیرنوایی وزیر دانشمند سلطان حسین بایقرا در قرن نهم هجری، از درخشان ترین چهره های مدنیت تیموری و تاریخ افغانستان بود.
برگزار کنندگان این نشست، کارنامه ها و حکومت داری این دو شخصیت تاریخی را الگوی برای افغانستان و کشور های منطقه خواندند.
سفیر اوزبیکستان در کابل نیز در این نشست سخنرانی کرد.  او گفت که انتقال افکار و اندیشه های امیرعلی‌شیر نوایی وظهیرالدین محمد بابر به نسل های آینده مسوولیت اندیشمندان و فرهنگیان است.
سخنرانی ها و مقالاتی که در این نشست فرهنگی ارایه شد بیشتر روی ابعاد مختلف حکومتداری دوره تیموریان و بابریان متمرکز بود.
نقیب الله عبید رییس نهاد فرهنگی اوزگریش گفت: «در زمان این دو مرد بزرگ، در افغانستان و همچنان در جغرافیای منطقه ده ها کاروان‌سرا، باغ ها، مکاتب و مدارس ساخته شده است.»
محمد حسن تولقین روزنامه نگار گفت: «یکی از اهداف مهم برگزاری محفل امروزی، آگاه ساختن نسل جوان و نسل امروزی از افکار و اندیشه های مختلف حضرت امیرعلی‌شیرنوایی و ظهیرالدین محمد بابراست.»
سفیر ازبیکستان در کابل نیز در سخنرانی اش در این محفل انتقال افکار و کارکرد های علی‌شیر نوایی و ظهیرالدین محمد بابر را در عرصه های علم و فرهنگ و سایر بخش به نسل های بعدی مسوولیت فرهنگیان و قلم به دستان دانست.
یادگار خواجه شادمان اوف، سفیر اوزبیکستان در کابل گفت که در حال حاضربیش از ۱۵۰ دانشجو در رشته ی زبان و ادبیات در بخش های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دوکتورا در دانشگاه های معتبر اوزبیکستان در مصروف فراگیری علم هستند.
وی افزود: «ام‌روزجوانان تشنه به علم افغانستان در اوزبیکستان در همین ساحه”زبان و ادبیات اوزبیکی تعلیم و تحصیل میکنند. در بخش های بکلور، ماستری و دوکتورا در اوزبیکستان درس می‌خوانند. امروز در شهر ترمز ۱۲۵ تن از جوانان افغانستان در رشته تخصصی زبان و ادبیات اوزبیکی در صنف چهارم رسیده اند.»
چند روز پیش شماری از فعالان فرهنگی در ایران نیز از سالروز تولد امیرعلی‌شیرنوایی و ظهیرالدین محمد بابر تجلیل کردند.
علی‌شیرنوایی و ظهیرالدین محمد بابر دو چهره ی تاریخی به حساب می‌روند که در پهلوی حکومتداری، خدمات علمی، فرهنگی و ادبی را در کشور های مختلف آسیا ازجمله افغانستان، ایران، پاکستان و هندوستان از خود بجا مانده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*