خانه / خبرها / گشایش هفدهمین دوره شورای ملی افغانستان

گشایش هفدهمین دوره شورای ملی افغانستان

دور هفد‌هم  شورای ملی افغانستان گشایش یافت :

دور هفد‌هم تقنینی شورای ملی افغانستان بدون نمایندگان کابل توسط اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گشایش یافت.
دور هفدهم شورای ملی در حالی به گونۀ رسمی گشایش یافت که نتایج نهایی انتخابات مجلس نماینده‌گان کابل و پکتیا اعلام نشده‌اند. اما کمیسیون مستقل انتخابات، نتایج نهایی انتخابات مجلس نماینده‌گان ولایت‌های کندز، بغلان، وردک و حوزۀ کوچی‌ها را پیش از چاشت امروز اعلام کرد.
انتخابات مجلس نماینده‌گان، به‌تاریخ ۲۸ و ۲۹ماه میزان سال گذشته برگزار شد، اما حالا که بیش از شش ماه از آن زمان میگذرد، نتایج نهایی این انتخابات به‌گونۀ کامل اعلام نشده‌ است.
حکومت، پس از ختم رخصتی‌های زمستانی نماینده‌گان پیشین مجلس، دروازۀ شورای ملی را به‌روی این نماینده‌گان بسته بود.
بربنیاد قانون، دور هفده‌هم شورای ملی باید به روز پانزدهم ماه حوت سال پار گشایش می یافت، اما بدلیل تأخیر در برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان و تأخیر در اعلام نتایج آن باعث شد که گشایش شورای ملی به تأخیر بیافتد.
در این مراسم، افزون بر رئیس جمهور غنی، عبدالله عبدالله، رییس اجرائیه حکومت، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری و برخی از مقام‌های حکومتی و چهر‌های سیاسی اشتراک داشتند.
رییس جمهور غنی گفت که تاخیر در اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی حوزه کابل برایش قابل قبول نیست و باید برای اعلام نتایج این حوزه انتخاباتی “ضرب‌العجل” تعیین شود.
آقای غنی بی‌کفایتی برخی از اعضای پیشین کمیسیون مستقل انتخابات را دلیل به تعویق افتادن اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی دانست.
او خطاب به نمایندگان جدید گفت: “نباید نا ملایمت‌های دوره‌های گذشته تکرار شود. بیایید نام این دوره تقنینی را دورۀ استحکام وحدت ملی از طریق قوای ثلاثه بگذاریم… آرزوی من این است که دوره هفدهم فصل جدید و با محتوا از نزدیکی سه رکن اساسی دولت باشد تا ما بتوانیم درایت و صلابت کشور خویش را به منطقه، جهان و مردم خود بهتر و بیشتر به نمایش بگذاریم”.
انتخابات پارلمانی در ولایت غزنی برگزار نشد و قرار است انتخابات پارلمانی این ولایت همزمان با انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم میزان ۱۳۹۸ خورشیدی برگزار شود.
پیش از این مقامات دولت افغانستان گفته بودند که نمایند‌گان دور شانزدهم پارلمان غزنی تا برگزاری انتخابات این حوزه در دور هفدهم حضور خواهند داشت.
مجلس نماینده‌گان افغانستان (پارلمان) دارای ۲۴۹عضو میباشد که از طریق انتخابات برای یک دورۀ پنج ساله گزینش میشوند.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان

۲۶٫۰۴٫۲۰۱۹

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*