خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / گشایش بزرگ‌ترین نمایشگاه سالانه تولیدات داخلی در هرات

گشایش بزرگ‌ترین نمایشگاه سالانه تولیدات داخلی در هرات

کابل/۴عقرب/فرهنگستان
بزرگ‌ترین نمایشگاه سالانه محصولات تولیدی هرات زیر نام «بسوی خودکفایی» در حضور مقام‌های وزارت صنعت و تجارت طالبان در شهر هرات گشایش یافت. هدف از راه‌اندازی این نمایشگاه، بازاریابی و معرفی اقلام تولیدی هرات گفته شده است.
حمیدالله خادم، رییس اتاق صنایع و معادن هرات می‌گوید که در این نمایشگاه پنج روزه حدود ۱۵۰ غرفه از تولیدات هرات، به‌شمول صنایع دستی و تولیدی زنان به نمایش گذاشته شده است. از مجموع ۱۵۰ غرفه، ۳۰ غرفه‌ی آن به صنایع تولیدی زنان اختصاص داده شده است.
به‌گفته‌ی او، همزمان با افتتاح این نمایشگاه، چهار فابریکه جدید در شهرک صنعتی هرات نیز افتتاح می‌شود. این چهار فابریکه در بخش‌های تولید باتری موتر، پلاستیک‌های گلخانه‌ای، خط توسعوی کارتن و تولید دانه‌های مرغ به فعالیت آغاز خواهند کرد.
غرفه‌داران در این نمایشگاه، واردات کالای‌های مشابه و محدودیت ویزای سفر و‌ مشکلات فراهم‌سازی مواد خام را از چالش‌های کلیدی کارشان در حاکمیت طالبان عنوان می‌کنند.
با این حال، نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در مراسم افتتاح این نمایشگاه، گفت که کوشش خواهند کرد تا از این دست نمایشگاه‌ها به‌طور دایمی در ولایت‌های قندهار، بلخ و ننگرهار نیز راه‌اندازی کنند.
عزیزی حمایت از تولیدات داخلی را از اولیت‌های حکومت سرپرست طالبان عنوان کرد و گفت که برای رشد صنایع تولیدی داخلی، تلاش دارند تا بالای واردات کالاهای مشابه خارجی، تعرفه‌های سنگینی وضع کنند.
به‌گفته‌ی او، کاهش ۵۰ درصدی تعرفه بالای کالاهای داخلی و افزایش تعرفه بر کالاهای وارداتی از برنامه‌ها‌ی حمایتی حکومت سرپرست طالبان جهت تشویق سرمایه‌گذاران داخلی است.
سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان افزود که افغانستان در بخش تولید لبنیات به خودکفایی رسیده و تلاش‌ها جریان دارد تا جلوی واردات لبنیات از خارج از کشور گرفته شود.
از سوی هم، سرمایه گزاران و زنان صنعت‌پیشه با استقبال از برگزاری این نمایشگاه، خواهان حمایت از تولیدات داخلی اند و از حکومت طالبان می‌خواهند تا برای ایجاد سهولت و بازاریابی محصولات‌شان گام‌های جدی و عملی بردارد.
بزرگ‌ترین نمایشگاه سالانه تولیدات داخلی هرات درحالی افتتاح می‌شود که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، سرمایه‌گذاران با چالش‌های جدی، از جمله محدودیت سفر و نقل‌و‌انتقالات در سپرده‌های پولی‌شان به داخل و خارج از کشور مواجه اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*