خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / گزارش نشریه فرانسوی: داعش شهرک باستانی «دلبرجین» بلخ را تخریب کرده‌است

گزارش نشریه فرانسوی: داعش شهرک باستانی «دلبرجین» بلخ را تخریب کرده‌است

کابل/۲۲حمل/فرهنگستان
به گزارش یک نشریه فرانسوی، ساحه بزرگ باستانی «دلبرجین» در ولایت بلخ افغانستان بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به‌گونه‌ی وسیع تخریب شده است.
بر بنیاد گزارش نشریه فرانسوی لوموند، گروه داعش این ساحه باستانی را به روش‌هایی که در گذشته در سوریه و عراق برای تخریب بناهای باستانی استفاده می‌کرد به صورت وسیع تاراج و تخریب کرده است.
دلبرجین، بازمانده‌ی یک شهر باستانی است که در نزدیکی شهر مزار شریف موقعیت دارد.
در این گزارش آمده است که احتمالا این شهر باستانی در دوره هخامنشیان ساخته شده است.
این رسانه در این گزارش همچنان افزوده است که این ساحه تا زمان سقوط افغانستان به دست طالبان، زیر تسلط شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) بوده و هیچ کسی به آنجا دسترسی نداشته است.
این بنای تاریخی به مساحت ۱۶ هکتار دارای معابد که با دیوار مستحکم احاطه شده و قسمت مرکزی نسبت به اطراف محوطه آن کمی بلند تر بوده که یک قلعه در آن موقعیت داشته است.
لوموند براساس تحقیقات هیات باستان‌‌شناسی فرانسه برای افغانستان (دافا) و موسسه دیجیتال‌‌سازی میراث‌های تاریخی (اکونم) گفته است که بین سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ آسیب‌های جبران ‌ناپذیری به این بنای تاریخی وارد و هیچ چیز از این شهرک باستانی که زمانی به عنوان یک اثر ارزشمند برای درک گسترش مذهب بودیسم «بودایی» در آسیای مرکزی و چین شناخته شد، باقی نمانده است.
در این گزارش آمده است که این ساحه با استفاده از بیل مکانیکی (ایکسکواتور) حفاری شده است و تنها می‌توانست توسط شبکه‌های بسیار سازمان‌ یافته‌ای که به نمایندگی یا تحت اداره گروه داعش فعالیت می‌کردند، انجام شود.
لوموند به نقل از «دافا» گزارش کرده است که سطح تجهیزات و روش غارتگران نشان می‌دهد که آن‌ها حرفه‌ای و همچنان به متخصصان متکی بوده‌اند و می‌دانستند که چه می‌کنند.
هیات باستان‌‌شناسی فرانسه برای افغانستان گفته است که در مورد غارت «دلبرجین» دو فرضیه وجود دارد؛ اول اینکه داعش پس از غارت، آثار باستانی داخل موترها جا به جا کرده و از طریق مرزهای ترکمنستان و عبور از صحرایی به وسعت ۶۰ کیلومتر قاچاق کرده است.
فرضیه دوم این است که داعش به دلیل وجود فساد گسترده در حکومت سابق و طالبان به این ساحه تاریخی دسترسی پیدا کرده بود.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*