خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / گرامی‌داشت از زبان فارسی در ایران؛ افغان‌ها صاحبان زبان فارسی هستند

گرامی‌داشت از زبان فارسی در ایران؛ افغان‌ها صاحبان زبان فارسی هستند

کابل/۲۶ثور/فرهنگستان
رئیس فرهنگستان زبان فارسی در ایران با اشاره به شاهنامه فردوسی، تاریخ بیهقی و سنایی غزنوی گفته‌است که این آثار و شخصیت‌ها در افغانستان پرورش یافته و مردم افغانستان از صاحبان زبان فارسی هستند.
غلام علی حداد عادل، در حاشیه برنامه گرامی داشت از حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز زبان فارسی به نام قند پارسی در تهران در مورد جایگاه زبان فارسی در افغانستان گفت: شاهنامه در غزنه (غزنی امروزی) سروده شده است، بیهقی هم تاریخش را در غزنه نوشته و سنایی بزرگ هم که پیشگام مولاناست، سنایی غزنوی است، بنابراین، مردم افغانستان از صاحبان زبان فارسی هستند.
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ ایران گفت: من به مردم افغانستان درود می فرستم، من محبت فوق العاده ای نسبت به مردم افغانستان دارم و آن ها را عزیزان خودم می دانم.
اسماعیلی افزود به فارسی زبان عزیز افغانستان عشق می ورزم و امیدوارم به زودی فرصت داشته باشم برنامه گرامی داشت از فردوسی و زبان فارسی را در یکی از شهرهای زیبای افغانستان برگزار کنیم.
وی با اشاره به حمایت از اهالی فرهنگ و هنرمندان مهاجر افغانستان در ایران، گفت: دفتر ویژه برای حمایت از اهالی فرهنگ افغانستان مقیم تهران راه اندازی می شود که به صورت ویژه از آثار هنرمندان و اهالی فرهنگ افغانستانی و همچنین نشر و برگزاری مراسم های یادبودها حمایت کند.
اکبری، مدیرعامل موسسه فرهنگی و تحقیقاتی ابرار معاصر در ایران گفت: برنامه داریم در هفته های آینده نکوداشت ویژه‌ای را برای زبان فارسی در افغانستان برگزار کنیم و از اساتیدی که در حوزه گسترش زبان و ادبیات فارسی در افغانستان طی این سال ها تلاش کردند، تجلیل کنیم.
این در حالی‌است که مقام‌های دولتی افغانستان بیشتر به پشتو می‌نویسند و سخن می‌گویند، زبان فارسی را از برخی تابلوهای ادارات عمومی و واژه دانشگاه را از تابلوهای سر در تقریبا همه دانشگاه‌ها حذف کرده‌اند.
همه ساله ۲۵ ثور در ایران به عنوان روز زبان فارسی برای حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر پرآوازه فارسی‌سرا و سراینده شاهنامه با ۶۰ هزار بیت گرامی‌داشت برگزار می شود.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*