خانه / خبرها / گامی برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی

گامی برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی


احزاب سیاسی نشست مسکو را گامی برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی میدانند !

نشست مسکو برای صلح افغانستان با دیدگاه‌های متضاد و تند حکومت و احزاب سیاسی رو به رو شده است.
قرار است تا دو روز دیگر مسکو از نشست‌ی برای صلح افغانستان میزبانی کند، نشست‌ی که برخی رهبران و احزاب سیاسی افغانستان و نماینده‌گان گروه طالبان در آن اشتراک خواهند کرد.
با این حال حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی، و کاندید احتمالی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در کشور، این نشست را گامی برای آغاز مذاکرات همه شمول بین الافغانی میداند و میگوید با جمعی از رهبران سیاسی کشور در این نشست شرکت خواهد کرد. آقای اتمر در حساب تویتر اش گفته است: “ما همچنان روی همه شمول شدن مذاکرات بین الافغانی در آینده به شمولیت حکومت افغانستان تاکید خواهیم کرد. ولی از حکومت هم می طلبیم که به پروسه صلح از دریچه تنگ حکومتی نگاه نکند و به نقش قشر سیاسی و کافه ملت در تلاش برای صلح و پاسداری از نظام و نهادهای ملی احترام بگذارد.”
از سویی هم، محمد محقق معاون دوم آقای اتمر در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، میگوید که از سوء تدبیر برخی‌ها وطن تباه شده و زمان آن رسیده است که جنگ از طریق گفتمان بین الافغانی پایان داده شود.
محقق اظهار میدارد: ” این مذاکرات را آغاز میکنیم تا یک راه حل برای صلح پیداه کنیم در میان افغان‌ها، شخصیت‌های زیادی همراه ما استند.”
از آدرس احزاب و چهره‌های سیاسی در کشور؛ حامد کرزی، حنیف اتمر، یونس قانونی، عطا محمد نور، اسماعیل خان، سید حامد گیلانی، ذبیح الله مجددی، حکمت خلیل کرزی و عبدالسلام ضعیف در نشست مسکو شرکت میکنند.
در همین حال، جمعیت اسلامی، میگوید که اعضای ارشد این حزب در نشست مسکو از آدرس حزب نه بلکه به گونه شخصی شرکت میکنند.
شمس الحق آرین‌فر، عضو شورای رهبری این حزب بیان میدارد:” نه به مذاکره مسکو صلح صورت میگیرد، و نه به مذاکره تنهایی امریکا. مذاکره باید با یک اجماع ملی صورت بیگیرد.”
اما حزب اسلامی میگوید، با وجود دوبار دعوت مسکو از این حزب برای اشتراک در این نشست، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در این نشست شرکت نخواهد کرد.
همایون جریر، عضو این حزب میگوید: ” اگر بحث مذاکرات فیصله‌کن باشد بین الافغانی باشد حضور دولت، احزاب سیاسی و طالبان ضروریست.”
گروه طالبان نیز گفته اند که هیاتی این گروه به ریاست عباس ستانکزی، در این نشست شرکت خواهند کرد اما نامی از اعضای این هییت برده نشده است.
با این حال، حکومت افغانستان با برگزاری نشست مسکو در مخالفت شدید قرار گرفته است. چنانچه معاون سخنگوی رییس جمهور در صفحه فیسبوک اش گفته است که رییس جمهور غنی، شبیه دیگر سیاست مداران بی برنامه و سرگردان نیست که به ساز شرق و غرب رقص کند.
همچنان، امرالله صالح، سرپرست پیشین وزارت امور داخله و معاون اول در دسته انتخاباتی رییس جمهور غنی در انتخابات پیشرو، میگوید، شرکت در نشست مسکو اوج افسرده‌گی و تضرع در برابر هراس افگنان را نشان میدهد.
این در حالی‌ست که به روز شنبه ۱۳ دلو سفارت روسیه در کابل، گفته بود که در این نشست از آدرس وزارت خارجه و حکومت روسیه کسی شرکت نخواهد کرد، بلکه مسکو تنها میزبان است و برای برگزاری این نشست تسهیلات فنی را فراهم ساخته است.

میراحمد “خواجه”

۰۲/۲۰/۲۰۱۹

فرهنگستان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*