خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / کمک ۱۳۲ میلیون دالری بانک جهانی به افغانستان

کمک ۱۳۲ میلیون دالری بانک جهانی به افغانستان

کابل/۴سرطان/فرهنگستان
به تازگی بانک جهانی، اعلام کرد که مبلغ ۱۳۲ میلیون دالر امریکایی کمک مالی بلاعوض جدید را به منظور ادامه‌ی اصلاحات و گرفتن تدابیر ضروری برای مبارزه با ویروس کرونا، به افغانستان کمک کرده است.
در خبرنامه‌ای که روز (پنج‌شنبه، ۳ سرطان) از سوی این بانک به نشر رسید، آمده که هیئت مدیر بانک جهانی، کمک مالی بلاعوض ۱۳۲ میلیون دالری اداره‌ی انکشاف بین‌المللی را جهت تداوم روند اصلاحات بنیادی، بهبود مصارف ادارات دولتی و تأمین شفافیت مالی، تقویت حکومت‌داری و دست‌یابی افغانستان به رشد اقتصادی از طریق تشویق سرمایه‌گذاری خصوصی تصویب کرده است.
مسوولان بانک جهانی گفته که قرار است این کمک مالی جدید از طریق برنامه‌ی انکشاف پالیسی مشوقه‌های ۲۰۲۱ میلادی هزینه شود که در مطابقت با اولویت‌های کلیدی دولت در چارچوب صلح و انکشاف ملی افغانستان تنظیم شده است.
هم‌زمان با این، در اعلامیه‌ی بانک جهانی آمده که صندوق بازسازی افغانستان نیز ۳۰۰ میلیون دالر جدید را برای حمایت از این برنامه کمک می‌کند.
صندوق بازسازی افغانستان به نمایندگی از ۳۴ تمویل‌کننده بین‌المللی و کشورهای کمک‌کننده توسط بانک جهانی مدیریت می‌شود.
با ۳۰۰ میلیون دالر صندوق بازسازی افغانستان، مجموع کمک مالی جدید به این کشور به ۴۳۲ میلیون دالر می‌رسد.
مسوولان بانک جهانی گفته که شکنندگی اوضاع سیاسی و همه‌گیری ویروس کرونا بر اوضاع اقتصادی، سیستم مالی دولت و نتایج انکشاف اجتماعی تأثیرات ناگوار بر جای گذاشته است.
طبق اعلامیه‌ی این بانک، سال گذشته‌ی میلادی به‌دلیل شیوع کرونا و قرنطین شهرها، بیشتر مردم وظایف و شغل‌های کاری‌شان را به‌ویژه در بخش‌های غیررسمی و خدماتی از دست دادند و میزان رشد اقتصادی افغانستان به ۲ درصد کاهش یافت.
بانک جهانی گفته است که در چند ماه اخیر، میزان فقر و تنگ‌دستی به‌دلیل بدتر شدن خشک‌سالی و شرایط دشوار اقتصادی که با تشدید بحران امنیتی و شکنندگی اوضاع سیاسی همراه است، بیشتر افزایش یافته است.
هینری کرالی، رییس دفتر بانک جهانی برای افغانستان گفته است: «تصویب این کمک مالی جدید، بیانگر تعهد درازمدت و پایدار بانک جهانی در راستای کمک به مردم افغانستان برای بهبود اوضاع اقتصادی – اجتماعی که از شیوع ویروس کرونا متاثر گردیده است، می باشد.»
این در حالی است که اخیر کاخ سفید نیز اعلام کرد که سه میلیون دوز واکسین «جانسون و جانسون» را به افغانستان کمک خواهد کرد. این واکسین از بهترین واکسین‌های تولیدشده‌ی جهان است که برای هر نفر تنها یک دوز تزریق می‌شود.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*