خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / کشف بازمانده‌های باستانی بوداییان در کابل

کشف بازمانده‌های باستانی بوداییان در کابل

کابل/۱۶سرطان/فرهنگستان
باستان‌شناسان به تازه‌گی چندین بازماندۀ باستانی بوداییان را از اطراف استوپۀ بزرگ منطقۀ باستانی شیوه‌کی کابل کشف کردند.
هشت استوپۀ کوچک، برج‌های استحکامی، دیوارها و ۱۷۶اثر باستانی دیگر، از جملۀ این بازمانده‌های باستانی استند که از منطقۀ شیوه‌کی کابل کشف شده‌است.
وحید رحیمی، باستان‌شناس می‌گوید: «زمانی‌که ما در اینجا کار را شروع کردیم، این استوپه (استوپۀ بزرگ) از چند سو شگافته شده بود. تخریبات بیش از حد داشت. قسمت بالایی استوپه همه‌اش تخریب بود و قسمت‌های پایین آن تحت خاک بود.»
نُه باستان‌شناس دوسال پیش به ساحه شیوه‌کی کابل آمدند و تاکنون پنجاه درصد این ساحه باستانی کاوش شده‌است.
هم‌زمان با این، بازمانده‌های باستانی این ساحه از سوی ۸۰ کارگر مرمت و بازسازی می‌شوند.
باستان‌شناسان گفته‌اند که بازمانده‌های بدست آمده بوداییان در کابل، جلال‌آباد و لغمان نشان می‌دهند که این سه ولایت، ولایت “گنداهارای” قدیم بوده‌‌است.
گنداهارا برای یک هزار سال مرکز مهم بودایی بود و از همین‌‌جا بودیزم به کشورهای چین، کوریا، سریلانکا و حتا آسیای میانه پخش شد.
نورآقا نوری، رییس باستان‌شناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: «از قرن سه پیش از میلاد تا قرن هفتم و هشتم میلادی نزدیک یک هزار سال بودیزم در افغانستان بوده‌است.»
وزارت اطلاعات و فرهنگ، اخیرأ ساحه‌های تاریخی چون ساحه باستانی شیوه‌کی را نیز شامل حوزۀ فرهنگی کابل ساخته‌است تا در آینده به یکی از مرکزهای بزرگ بازدید گردشگران مبدل شود.
هارون حکیمی، معین هنر و فرهنگ وزارت اطلاعات و فرهنگ افزود: «از این ساحات در آوردن هویت کابل و در مجموع افغانستانی که باید صورت می‌گرفت صورت بگیرد.»
به‌گفتۀ باستان‌شناسان حکومت با مرمت و نگهداری ساحه‌های باستانی از نابودی این مکان‌ها پیش‌گیری و گذشته تاریخی افغانستان را مستندسازی کند.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*