خانه / خانواده / اطفال / کشتی غرق ‌شده پناهجویان در ترکیه ؛ ۲۹ جسد شهروندان افغانستان ا ست

کشتی غرق ‌شده پناهجویان در ترکیه ؛ ۲۹ جسد شهروندان افغانستان ا ست

کشتی غرق‌شده پناهجویان در ترکیه ؛ ۲۹جسد شهروندان افغانستان است
کابل/۳۱سرطان/فرهنگستان
مسوولان سفارت افغانستان در ترکیه گفته‌اند که اجساد ۵۹ سرنشین کشتی حامل پناهجویان که در دریاچه‌ی «وان» ترکیه غرق شده بود، پیدا شده است که از این میان، تا کنون هویت ۲۹ تن آنها تشخیص شده که همه شهروندان افغانستان هستند.
حبیب احمد خنجانی، کاردار سفارت افغانستان در آنکارا گفته است که چند کودک نیز شامل اجسادی اند که تا کنون هویت‌شان تشخیص شده است.
وی افزود که این اجساد از عمق ۱۵۰ متری دریاچه بیرون آورده شده و عملیات جستجو هنوز هم ادامه دارد.
آقای خنجانی می‌گوید که دولت ترکیه شماری از اجساد را به دلیل «دیرماندن در زیر آب » دفن موقت کرده و در حال مذاکره در مورد باز کردن قبرها و انتقال اجساد به افغانستان است.
با این حال گران هیواد، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی کشوردر یک پیام تصویری، گفته است که روند انتقال اجساد ۲۹ نفر از شهروندان افغان به افغانستان توسط شرکت های کام‌ایر و آریانا آغار شده است
وی افزود: «کار انتقال سه جسد از استانبول به کابل، امشب انجام می‌شود، ۴ جسد فردا از انقره به کابل انتقال می‌یابد و ۱۰ جسد نیز روز جمعه از انقره به کابل انتقال خواهد یافت.»
این در حالی‌است که در اوایل ماه جاری خورشیدی، یک کشتی حامل پناهجویان در دریاچه‌ی «وان» در جنوب‌شرق ترکیه غرق شد.

گران هیواد، سخن‌گوی وزارت خارجه افغانستان در ۱۸ سرطان در یک نشست خبری گفت که براساس معلومات ابتدایی، این کشتی حدود ۸۰ سرنشین داشته است که شماری از پناهجویان افغان نیز شامل آنها بودند.
آقای هیواد گفته است که ، برای بررسی و شناسایی اجساد پناهجویان افغان که در حادثه‌ی غرق‌شدن کشتی حامل پناهجویان در آب‌های ترکیه، جان‌های‌شان را از دست داده‌اند، هیأتی از سفارت افغانستان در ترکیه به محل حادثه اعزام شده است.
وزارت خارجه‌ی کشور در فراخوانی از مردم خواسته‌است اگر ارتباط با عزیزان‌شان را در این مسیر از دست داده‌اند، مشخصاتش را با این وزارت شریک سازد.

با این حال، مقام‌های دولت ترکیه، گفته اند که عملیات برای بیرون کشیدن اجساد باقی مانده از آب، هنوز هم ادامه دارد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*