خانه / فرهنگ و هنر / ادبیات / کتاب‌ها در قرنتین جاده‌های کابل را می‌پیماید

کتاب‌ها در قرنتین جاده‌های کابل را می‌پیماید

کتاب‌ها در قرنتین جاده‌های کابل را می‌پیماید

کابل/۲۸سرطان/ فرهنگستان
درگرمای چاشت قرنتین، درسکوت جاده‌ها، نگاهم به پیرمردی افتادکه مصروف مرتب سازی کتاب‌هایش در تاکسی بود. تصویر آراسته و مزین کتاب‌ها حکایت از دست نخوردن آن‌ها می‌کرد.
به صورت خندان پیرمرد خیره شدم، قامت ناامیدی در برابر چشمانم زانو زد و دنیای از امید را دیدم دنیای که روزی مردان افغانستان جای تفنگ، کتاب خواهد به‌دست گرفت.
تاکسی کتاب که از ۸ ماه بدین سو جاده‌های کابل را می‌پیماید، محمد ناصر مرد ۵۵ ساله آن‌را مدیریت می‌کند.
پیرمردی که عشقش کتاب است و برای کتاب‌هایش علاقمند می‌یابد، می‌گوید که هدف از راه‌اندازی این کتاب‌فروشی تزویج فرهنگ مطالعه و تشویق جوانان به کتاب‌خوانی است.
محمد ناصر که با هزینه شخصی‌اش این کتاب‌فروشی سیار را به راه انداخته و همه‌روزه کتاب‌هایش را به نقاط مختلف شهر می‌برد تا افرادی که دسترسی به کتابفروشی و یا کتابخانه ندارند، از او کتاب بخرند.
این تاکسی روزانه پیش ازهزار جلد کتاب به شکل چاپی و دوهزارجلد کتاب دیجیتالی با خود حمل می‌کند.
کتاب‌های انگلیسی، روانشناسی، خدمات ملکی و سایر بخش‌های دیگر از کتاب‌های است که محمد ناصر در تاکسی‌اش برای فروش حمل ‌می‌کند که روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ جلد کتاب آن به فروش می‌رسد.
محمد ناصرگفت که در قرنتین فروش تعداد کتاب هایش خیلی کم شده است و دلیل آن گریز جوانان کتاب خواندن است.
راشد جلا کاکر شاعر و نویسنده جوان می‌گوید: تکسی کتاب به صورت نسبی، انگیزه مطالعه را در بین مردم زیاد می‌کند تا کسانی که از مطالعه دوراند، یک یادآوری باشد و این ذهنیت را به مردم بدهد اما تغییر کلان، برای مطالعه ایجاد نمی‌کند.
کاکر باور دارد که این‌روش یک روش محدود و کارا برای تزویج فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور است. او افزود که در شهر ۶ میلیونی یک تاکسی کتاب، کتاب به مردم توزیع می‌کند، ناممکن است، نتیجه مطلوب نداشته باشد.
محمد یادگار یکی از فروشنده‌های کتاب در کابل می‌گوید که در سال جاری نسبت به ۵ سال قبل، علاقمندی مردم به مطالعه، بیشتر شده بود اما امسال با کرونا و قرنتین، علاقه مردم به کتاب خریدن کمتر شده است.
محمد ناصر با تاکسی کتاب،‌که روزانه پیش از۳۰۰ افغانی نمی‌‌تواند عاید کند برای ترویج فرهنگ مطالعه می‌جنگد.
حسیب افرا شاعر جوان و یکی از مراجعه کنندگان تاکسی‌کتاب می‌گوید که با دیدن تاکسی کتاب حیرت زده و خوشحال است؛ چون دسترسی کتاب را به مردم آسان کرده و او با دیدن تاکسی کتاب، شروع به خریدن کتاب ‎‌های موردعلاقه اش کرد.
آمنه دانشجو ی خبرنگاری دانشگاه کابل است او می‌گوید: روزانه حدود یک ساعت کتاب مطالعه می‌کند و بیشتر کتاب‌هایش را از تاکسی کتاب خریداری می‌کند
او گفت که با کابل قرنتین و سرعت نشر ویروس کرونا، نمی‌تواند برای خرید کتاب به فروشگاه‌ها کتاب برود زمانی نیاز به خرید کتاب می‌یابد به تاکسی کتاب تماس می‌گیرد و کتاب های مورد نیازش را خریداری می‌کند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*