خانه / خانواده / اطفال / ‘کاکا مراد’ قهرمان داستان‌های کودکان افغانستان

‘کاکا مراد’ قهرمان داستان‌های کودکان افغانستان

کاکا مراد’ پزشک جاپانی قهرمان داستان‌های کودکان افغانستان شد

کابل/۹سرطان/فرهنگستان

نشر غیرانتفاعی “گهواره” اخیرأ دو داستان تازه دربارۀ زندگي تتسو ناكامورا، پزشک جاپاني که سال‌پار در تیراندازی تفنگ‌داران ناشناس در ننگرهار افغانستان جان باخت، نوشته‌است.

دو کتاب “کاکا مراد” به قلم ذبیح مهدی و “کاکا مراد و جعبه جادویی” نوشته حضرت وهریز، که قبلا به صورت آنلاین منتشر شده بود از سوی گروه “گهواره” در کابل به چاپ رسید که گفته می‌شود تصویرهای این دو کتاب‌ توسط دو هنرمند ايراني و روسي کشیده شده‌است.

نويسنده‌های اين دو كتاب مي‌گويند كه زند‌گي ناكامورا؛ آموزه‌هایی از مهرباني و انسانیت است و با وارد کردن داستان‌های او در ادبیات کودکان خواسته‌اند که الگوی فکری کودکان افغانستان را تغییر بدهند.

ذبيح مهدي نویسنده‌ی داستان «کاکا مراد» می‌گوید: «ما با این انگیزه‌ي که می‌خواهیم به کودکان افغانستان الگوهای متفاوت رفتاری را ارایه کنیم شروع به کار کردیم و یکی از این الگوها می‌تواند دکتر ناکامورا باشد که به کودکان ما یاد می‌دهد چطور با کارگیری از اندک‌ترین امکانات دست داشته، بیشترین استفاده را کنیم و باعث شویم که تغییرات بسیار بنیادی و مهم در اطراف ما رخ بدهد.»

داستان «كاكا مراد و جعبۀ جادويي»، زند‌گیِ پسر فقیری را روایت کرده‌است که کاکامراد از او می‌خواهد که مهربانی و خرد را بیاموزد حضرت وهريز نویسنده‌ی این داستان می‌گوید:«پیشکش مهربانی و عرضه خدماتی که کسی از شما تقاضا نکرده باشد و شما ناگزیر به انجام آن نیستید، بزرگواری است و نشان دادن راه‌های اتکا به خود بر یک گروهی از مردم، نشانه‌یی از حکمت و خردمندی است. دقیقأ همان کاری که دکتر ناکامورا برای افغانستان انجام می‌دهد.»

گروه گهواره، ازنهاد هایی انگشت‌شمار است که برای ادبیات کودک در افغانستان کار می‌کند. این گروه تاکنون ده‌ها جلد کتاب کودک را تالیف و ترجمه کرده است.

ناکامورا، زاده ۱۹۴۶ در شهر فوکووکای ژاپن است. پس از تحصیل در رشته پزشکی در ۱۹۸۴ به پاکستان رفت و سپس به افغانستان آمد و یک درمانگاه و نهاد غیردولتی “خدمات درمانی صلح ژاپن” (پی‌ام‌اس) را ایجاد کرد.

ناکامورا، افغانستان را در مدیریت آب‌ها و جنگل‌ها کمک می‌کرد و بخش عمده زندگی و حرفه خود را وقف بهبود زندگی افغان‌ها کرده بود.

او شهروند افتخاری افغانستان بود  که در ماه قوس سال ۱۳۹۸ در حملۀ مسلحانه در ولایت ننگرهار جان باخت.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*