خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / کابل در آستانه ۱۰۳ مین سالروز استقلال

کابل در آستانه ۱۰۳ مین سالروز استقلال

کابل/‌۲۸اسد/فرهنگستان
مولوی محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع ملی طالبان با گذاشتن اکلیل گل در منار آزادی در محوطه وزارت دفاع ملی، از ۲۸ اسد سالروز استرداد استقلال افغانستان بزرگداشت کرد.
سرپرست وزارت دفاع ملی در این مراسم گفت ام‌روز افغانستان به معنی “واقعی آزاد و مستقل” است.
آگاهان مسایل سیاسی می‌گویند که افغانستان در یک سده گذشته به ثبات سیاسی نرسیده است و بیشتر نظام‌ها از راه جنگ و کودتا به میان آمده اند.
آنان علت اوضاع بد افغانستان را به میان آمدن نظام‌ها از راه زور می‌دانند.
شهسوار سنگروال، تاریخ دان، گفت: « «در تاریخ معاصر افغانستان تا حد زیاد خارجیان در امور داخلی افغانستان دست اندازی کرده اند و از سوی دیگر در افغانستان بدبختانه یک بزرگ سیاسی نداریم که بخاطر ثبات کشور کار بکند.»
افغانستان پس از ۱۰۳ سال هنوز به ثبات سیاسی نرسیده است و اکثر نظام‌ها از راه جنگ و کودتا به میان آمده اند. آگاهان در این باره دیدگاه‌های گونه‌گون دارند.
طارق فرهادی، آگاه مسایل سیاسی، می‌گوید: «در ۱۰۳ سال گذشته با وجودیکه استقلال را تجلیل کردیم اما در تاریخ افغانستان وقت‌های بوده که استقلال کامل به دست تصمیم گیران و زعمای افغانی نبوده اما آینده خوب بوده می‌تواند.»
حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور، این روز را به همه شهروندان تبریک گفته و از حکومت سرپرست خواسته تا هرچه زودتر دروازه مکتب‌ها را به روی دانش‌آموزان دختر باز نماید.
از صد و سومین سال استقلال کشور در حالی بزرگداشت می‌شود که یک سال از حاکمیت امارارت اسلامی در افغانستان می‌گذرد و بیش از ۳۶۵ روز است که دختران بالاتر از صنف ششم مکتب نرفتند.
از سویی هم بیشترین جمعیت این کشور زیر خط فقر قرار دارند، نبود کار روزانه صدها جوان را به پای مهاجرت غیر قانونی می‌کشاند. برخی از مسافران می گویند چندین باز از سوی کشور ایران رد مرز شدند.
مسوولان برخی از شرکت‌های مسافربری در کابل می‌گویند که روزانه تا هزار و پنج‌صد تن به ویژه جوانان را که قصد مهاجرت دارند، به نیمروز انتقال می‌دهند.
نوید احمد که از یک سال به این سو دنبال کار است، سرانجام تصمیم گرفته است تا راه سفر در پیش گیرد. او می‌خواهد به شکل غیرقانونی به این سفر برود.
صد و سه سال قبل از امروز در سال ۱۹۱۹ میلادی و در زمان حاکمیت غازی امان‌الله خان؛ افغانستان استقلال خود را به‌صورت رسمی، از بریتانیا گرفت که تا کنون به‌عنوان یک کشور مستقل، به‌رسمیت شناخته می‌شود.
بهشته عرب-فرهنگستان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*