خانه / خبرها / پیمان ایجاد ” اردوی اتحادیه اروپایی ” امضا شد

پیمان ایجاد ” اردوی اتحادیه اروپایی ” امضا شد

پیمان ایجاد “اردوی اتحادیه اروپایی” امضا شد:

کشور های عضو اتحادیه اروپایی پس از توافق روی ادغام تدابیر دفاعی خود، روز پنجشنبه پیمان تمویل و تجهیز مشترک نیرو های مسلح شان را امضا کردند.
دونالد تسک، رئیس شورای اروپایی ایجاد “اردوی اتحادیه اروپایی” را یک “خبر بد” برای دشمنان آن اتحادیه خواند.
تسک طی سخنرانی در مقابل رهبران و مقام های نظامی ۲۵ کشور عضو اتحادیه اروپایی که این پیمان را امضا کردند، گفت: “بیش از نیم قرن پیش، چشم انداز بلند پروازانه دفاع مشترک اروپا ایجاد گردید اما آنچه وجود نداشت، وحدت و شجاعت برای عملی ساختن این طرح بود… امروز این رویا به حقیقت پیوست.”
طرح ایجاد اردوی اتحادیه اروپایی در دهه ۱۹۵۰ میلادی مطرح گردید اما نخست پارلمان فرانسه و سپس بریتانیا در آن زمان آن را رد کرد.
کشور های عضو اتحادیه اروپایی می خواهند تا با امضای پیمان ادغام تدابیر دفاعی، وابستگی سنگین خود را بالای ایالات متحده کاهش داده و از مصرف میلیارد ها دالر در سیاست های پراگنده دفاعی جلوگیری کنند.
دنمارک و مالتا تنها کشور های عضو اتحادیه اروپایی اند که این پیمان را امضا نکردند. بریتانیا نیز چون از اتحادیه اروپایی خارج میشود، از امضای این پیمان صرف نظر کرد.
امانول مکرون، رئیس جمهور فرانسه که یکی از حامیان سرسخت طرح دفاع مشترک اروپا است، امضای این پیمان را ستود و آن را یک “پیشرفت مستحکم” خواند.
مارک روت، صدر اعظم هالند گفت که این پیمان سبب خواهد شد تا اتحادیه اروپایی در بیرون از مرز های خود “چابک تر” عمل کند و این پیمان حامی ناتو است.
دیپلومات ها میگویند که امضای این پیمان نمایانگر یکپارچگی و اقدام قابل محسوس اتحادیه اروپایی برای ادغام هر چه بیشتر به ویژه پس از تصمیم خروج بریتانیا از آن اتحادیه است.
کشور های اتحادیه اروپایی در دهه ۱۹۹۰ نتوانستند متحدانه در برابر جنگ بالقان واکنش نشان بدهند و در عوض به پیمان ناتو به رهبری ایالات متحده برای جلوگیری از تشدید جنگ و خونریزی اتکا کردند.
اتحادیه اروپایی میگوید که نتایج نظر سنجی ها در کشور های عضو این اتحادیه نشان می دهد که بسیاری شهروندان این کشور ها خواستار تامین امنیت توسط اعضای اتحادیه اروپایی میباشند و روی همین دلیل امضای پیمان دفاع مشترک اروپا یک اقدام موجه است.
ناتو هر چند در گذشته در برابر ادغام تدابیر دفاعی کشور های اتحادیه اروپایی مخالفت خود را اعلام کرده بود، اما این بار از این طرح حمایت کرد.
یینز استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو اما در مورد “تکراری شدن” تدابیر دفاعی هشدار داد و گفت: “نیرو ها و توانایی های که زیر نظر اتحادیه اروپایی ایجاد می گردند، باید برای استفاده ناتو نیز آماده باشند چون ما تنها یک دسته این نیرو ها را میداشته باشیم.”
بیست و دو کشور عضو اتحادیه اروپایی، اعضای پیمان ناتو نیز می باشند.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

۱۸٫۱۲٫۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*