خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / پناهنده افغانستان برنده جایزه معتبر «لوران» در کانادا

پناهنده افغانستان برنده جایزه معتبر «لوران» در کانادا

کابل/۴حمل/فرهنگستان
بنین ارجمند تنها ۱۸ ماه پس از مهاجرت از افغانستان به کانادا، یکی از برندگان بورسیه معتبر لوران به ارزش بیش از ۱۰۰ هزار دالر شد.
بنین ارجمند، پناهجوی ۲۰ ساله‌ای که پس از تسلط طالبان در اگست ۲۰۲۱ به همراه والدینش از افغانستان به کانادا پناهنده شد، بورسیه معتبری به ارزش بیش از ۱۰۰ هزار دالر کانادایی را برای ادامه تحصیلات عالی خود در یکی از دانشگاه‌های این کشور دریافت کرد.
او که برنده یکی از ۳۶ جایزه لوران شده است به رسانه‌ها اعلام کرد:«در حال حاضر در ساسکاتون زندگی می‌کنم و دیپلم مکتب خود را در کالج نوتانا به پایان رسانده و به صورت پاره وقت کار می‌کنم تا هزینه خود و خانواده‌ام تامین شود.»
وی افزود:«زمانی که تازه وارد تورنتو شده بودم، فکر می‌کردم که توان پرداخت شهریه دانشگاه را ندارم. با این حال، تسلیم چالش‌ها نشدم و تمام تلاش خود را برای یافتن راهی برای ادامه تحصیل انجام دادم.»
ارجمند در این زمینه توضیح داد: «با مشاوره یکی از اساتیدم، برای جایزه معتبر لوران، بورسیه‌ای به ارزش بیش از صدهزار دالر در طول چهار سال درخواست دادم. برای من، این مانند یک بازگشت به گذشته از همه چیزهایی بود که از سر گذرانده‌ام. باعث شد به تمام جزئیات زندگیم فکر کنم. این بورسیه زندگی‌ام را تغییر می‌دهد. من مطمئن هستم که از طریق این جایزه، خودم را بیشتر رشد دهم و بیشتر آموزش بیبینم».
گفتنی است هر ساله حدود ۵۰۰۰ دانشجو از سراسر کانادا برای دریافت بورسیه تحصیلی اقدام می‌کنند. برنامه بورسیه چهار ساله شامل کمک هزینه سالانه، شهریه رایگان در یکی از ۲۵ دانشگاه کانادا، تجربه کار تابستانی، مربیگری و شبکه است.
در حالی که ارجمند در مورد آینده خود هیجان زده است، نگران دختران و زنانی است که در افغانستان از حقوق اساسی خود برای رفتن به مدرسه، کار یا حرکت آزادانه تحت رژیم طالبان محروم شده‌اند.
از زمان بازگشت طالبان به قدرت در اگست ۲۰۲۱، دولت موقت طالبان بیش از ۳۰ حکم صادر کرده است که زنان و دختران افغان را از حق تحصیل، کار و مشارکت در زندگی عمومی منع می‌کند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*