خانه / خبرها / پرستش‌گاه بازمانده یهودی‌ها در هرات ، به مکتب و مسجد تبدیل شده است

پرستش‌گاه بازمانده یهودی‌ها در هرات ، به مکتب و مسجد تبدیل شده است

پرستش‌گاه بازمانده یهودی‌ها در هرات، به مکتب و مسجد تبدیل شده است

 

کابل/۲۵دلو/فرهنگستان

از عبادت‌گاه‌های بازمانده‌ی یهودی‌ها در ولایت هرات، اکنون به عنوان مکتب و مسجد کار گرفته می‌شود.
چهار پرستش‌گاه بازمانده‌ی یهودی‌ها که در ولایت هرات باقی مانده است، از یکی آن‌ها در شهر کهنه‌ی هرات، به عنوان مکتب کار گرفته می‌شود.

این کنیسه‌ها(عبادت‌گاه یهودی‌ها) به زمانی بر می‌گردد که یهودی‌ها از سرزمین فارس به هرات مهاجرت کردند و در آن‌جا مسکن گزین شدند و برای شان عبادت گاه‌هایی ساختند.

نگهبان شهر کهنه‌ی هرات، جمعه خان می‌گوید: «در گوشه‌یی در این‌جا، کوچه‌یی داشتند به نام کوچۀ مرغ فروشی؛ آن‌ها مرغ داشتند و دهقان‌هایی داشتند و همین‌طور زنده‌گی می‌کردند. در حدود دوصد خانواده از یهودیان این‌جا زنده‌گی می‌کردند و شغل آنان تجارت بود.»

از چهار کنیسۀ برجا مانده، یکی از آن‌ها کاملأ ویران شده‌است و از کنیسه‌های دیگر هم‌چون مکتب و مسجد کار گرفته می‌شود.

صدیق میر، باستان شناس در این باره می‌گوید: «در این کنیسه‌ها، معمولآ یهودیان عبادت می‌کردند؛ یکی از این کنسیه‌ها به نام شماویل بود که اکنون به مکتب هریوا مبدل شده‌است.»

شاهین یکی از آگاه فرهنگی گفت: «شهر قدیم هرات نیاز به مرمت و بازسازی دارد. به ویژه کنیسه‌ها که نشانه‌های یک حوزۀ تمدنی ایدیولوژیک است که یهودیان به‌جا مانده‌اند، نیاز به مرمت دارند.»

در این حال تعدادی از باستان شناسان می‌گویند که این کنیسه‌ها باید مرمت شود و از آن به عنوان بازمانده تاریخی در شهر هرات استفاده شود

با آن‌که هیچ آمار دقیقی دربارۀ یهودی‌ها در دست نیست، اما گفته می‌شود که در گذشته نزدیک به صد خانوادۀ یهودی در هرات زندگی می‌کردند که پس از ایجاد اسرائیل از هرات رخت سفر بستند و به آن کشور رفتند.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*