خانه / فرهنگ و هنر / تیاتر / وژمه بهار دختر افغان روی صحنه‌‌ی تیاتر پاریس

وژمه بهار دختر افغان روی صحنه‌‌ی تیاتر پاریس

وژمه بهار، زمانی‌که کودک بود و در کابل به مکتب می‌رفت، بعضی از روزها هم‌صنفی‌هایش به طعنه و یا به شوخی می‌گفتند: «اونه دختر هنرپیشه آمد.» چون مادر وژمه بهار بازیگرِ سینما و تلویزیون است. او حالا که خودش نیز یک بازیگر شده و این روزها روی صحنه‌ی تیاتر در شهر پاریس اجرا‌های متفاوت انجام می‌دهد، شوخی‌ها و طعنه‌های هم‌دوره‌های مکتبش را خوب به یاد دارد. در افغانستان وژمه بهار آرین‌فر با فلم «وژمه، غزل‌نامه عشق افغانی»  بیش‌تر شاخته می‌شود تا یک بازیگر تیاتر.

وژمه بهار آرین‌فر، در فلم «وژمه، غزل‌نامه عشق افغانی» (برمک اکرم- ۲۰۱۳) نقش مرکزی را به عهده دارد. این فلم در باره یک دختر خوش‌باور و عادی کابلی است که تازه مکتب را تمام کرده و در رشته حقوق کامیاب شده، عاشق پسری به نام مصطفی می‌شود. رابطه این دو جوان، در فلم پنهانی است. این ماجرای عاشقانه، زمانی برای دختر سنگین تمام می‌گردد که پی می‌برد حامله است.

خانم آرین‌فر در باره این فلم گفت: «بله مثل تمام دختران و پسران در افغانستان که رابطه عاشقانه‌ای‌شان پنهانی هستند، در این فلم نیز وژمه و مصطفی رابطه پنهانی و عاشقانه دارند. در فلم دیده می‌شود که وژمه  به‌طور جدی از رابط خود مطمین نیست. یک عشق جوانی است. این فلم، در کابل فلم‌برداری شد و در سال‌های گذشته چندین جایزه را در بخش‌های مختلف برنده شده است.» خانم بهار در یکی از جشنواره‌های فلم بلژیک به نام «Fifa» در سال ۲۰۱۴ جایزه بهترین بازیگر زن را به‌خاطر بازی در این فلم برده است. این فلم در سال ۲۰۱۳ میلادی جایزه بهترین نمایش‌نامه را در فیستوال فلم «سندنس» در امریکا از آن خود کرده است.

وژمه بهار آرین‌فر در سال ۱۹۸۹ میلادی در شهر کابل تولد شده است. او زمانی که سه سال داشت پدرش را از دست می‌دهد و با مادرش (برشنا بهار) نیز که بازیگر سینما و تلویزیون است و خواهراش در کابل زنده‌گی می‌کرده و اکنون خانم آرین‌فر با همسرش در پاریس سکنا گزین هستند.

او مکتب را در کابل در لیسه زرغونه به پایان رسانده و تحصیلاعات عالی خود را در مکتب تیاتر در بخش هنرهای معاصر (ENSATT) در شهر لیون فرانسه به اتمام رسانیده است.

خانم بهار علاقه‌ی زیاد به رشته تیاتر دارد و از سن ۱۵ ساله‌گی به تیاتر روآورده است و هنوز در بیش از ۱۰ نمایش بازی و اجرا کرده و در نخستین کارش در «تلاش عشق بیهوده» (کورین جابر) است. از نمایش‌نامه‌هایی که خانم وژمه در آن اجرا کرده می‌توان از «تلاش عشق بیهوده»  (کورین جابر)، «خواهران» (کورین جابر)، «سگ‌ها» (لورانس)، «در آن روز» (هلن سنک)، «اُدیپ» (متیس لنگوف)، «گشت شب» (هلن سنک)، «اتاقی در هند» (آرین منوشکین) و «کنته» (رابر لوپژ) نام برد.

وژمه بهار آرین‌فر بازیگر تیاتر در پاریس
او نخست در سال ۲۰۰۶ در شهر کابل با گروه «تیاتر راه سبز» و سپس در سال ۲۰۰۹ میلادی با گروه «تیاتر آفتاب» در کابل همکاری داشته است و در این دوره در نمایش‌نامه‌هایی زیادی نقش ایفا کرده می‌توان از «خسیس» مولیر نام برد.

وژمه بهار در باره تیاتر می‌گوید: «من در کل چون هنر را همراه تیاتر شروع کردم، تیاتر بسیار برایم خوش‌آیند است. یک نوع خالی‌سازی از هر گونه رنج و درد که در وجود آدم هست، برایم می‌باشد. می‌توانم با تیاتر خود را توضیح بدهم، هر آنچه را گفته نتوانم با تیاتر نشان می‌دهم.»

او افزود: «اکثر نقش‌هایی که در تیاتر برای من داده می‌شود تراژیک است، با اجرا کردن در آخر صحنه احساس سبکی می‌کنم. یعنی نوع ارضاسازی دردهایی است که با خودم حمل می‌کنم و آن‌ها را تجربه کردم چه در افغانستان و چه غربت.»

به گفته خودش، اکثر نقش‌های که بازی کرده است از ملیت‌های مختلف بوده است: «من نقش‌های ملیت‌های مختلف را بازی کردم. اما وقتی‌که نقش یک دختر افغان را برای تماشاچیان اجرا می‌کنم، آن لحظه خیلی خوشحال می‌شوم و احساس راحتی می‌کنم، حداقل با این کار چهره‌ی دیگر و زیبایی از افغانستان را نشان می‌دهم. یک تصویر متفاوت را از زنان و دختران افغان را نشان می‌دهم و این برایم خوشحال‌کننده است. چون تصاویر زشت و ترحم‌برانگیز از زنان افغان به مقدار کافی دست به دست شده است.»

خانم بهار در سال ۲۰۱۰ میلادی به‌خاطر تحصیلات به فرانسه می‌رود و با اعضای دیگر گروه «تیاتر آفتاب کابل» چندین نمایش‌نامه را از جمله «گشت شب» (بیش‌تر کار گروهی است) در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی اجرا می‌کنند و این نمایش‌نامه مورد توجه  زیاد قرار می‌گیرد.

اکنون، وژمه بهار آرین‌فر عضو رسمی «تیاتر آفتاب» فرانسه (یکی از گروه‌های بزرگ تیاتر در این کشور به حساب می‌آید) است. او  چهار سال است که در یک نمایش‌نامه به نام «کنته» که در باره سرخ‌پوستان کانادایی است، سرگرم تمرین می‌باشد. او در این نمایش‌نامه نقش یک دختر سرخ‌پوست را بازی می‌کند. این نمایش‌نامه قرار است که در دسامبر ۲۰۱۸ در پاریس به اجرا درآید.

حسن کریمی

هشت صبح – سه شنبه، ۱۰ میزان ۱۳۹۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*