خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / وزارت مهاجران: برای بیجاشدگان زمین توزیع خواهیم کرد

وزارت مهاجران: برای بیجاشدگان زمین توزیع خواهیم کرد

کابل/۱۷میزان/فرهنگستان
مسوولان وزارت مهاجران و عودت کنندگان گفته‌است که برای بیجاشدگان بی‌سرپناه در آینده‌های نزدیک در کشور زمین توزیع می‌کند.
به گفته عبدالمطلب حقانی، سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان، این کار پس از حکم ریاست الوزرا آغاز خواهد شد.
آقای حقانی افزود: «ما پیشنهادی برای ریاست الوزرا کردیم و شاید در آینده نزدیک حکم آن برسد که باز بر اساس آن ما نمره‌های زمین را توزیع کنیم. برای بیجاشدگان داخلی در قسمت ساختن خانه و فراهم کردن زمینه کاروبار هم همکاری و تلاش می‌کنیم.»
سخنگوی وزارت مهاجران و عودت کنندگان هم‌چنان می‌گوید که تلاش می‌شود تا این بیجاشدگان دوباره به ولایت‌های شان برگردانده شوند.
چهارراهی قمبر از مناطقی در کابل است که شمار زیادی از خانواده‌های بیجاشده در این محل به دشواری زندگی می‌کنند.
سید نور، بیجاشده داخلی، گفت: «گرسنه و تشنه استیم کسی برای ما چیزی نمی‌دهد نه آرد دارم نه پیسه دارم نه دگه دارم دربدر شدیم ما.»
نعمت الله، بیجاشده داخلی، می‌گوید: «سه یا چهار بار سروی آمده اما تا حال هیچی معلوم نیست گفت زمین می‌دهد در هلمند جای می‌دهد هنوز هیچ چیزش معلوم نیست.»
کودکان و جوانان این خانواده‌ها از آموزش دور مانده‌اند. آن‌ها می‌گویند که نزدیک به کل بیجاشدگان در اینجا بی‌سواد مانده و در بی‌کاری به‌ سر می‌برند.
عبدالرووف کندهاری، بیجاشده داخلی، می‌گوید: «ما از دولت می‌خواهم که برای ما مکتب بسازند تا کودکان در اینجا به مکتب بروند و اینجا کودکان بی سواد و بی تعلیم مانده اند.”
در همین حال، کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که به تازگی به بیش از ۲ هزار بیجاشده در ولایت پروان کمک توزیع کرده‌است.
کمیشنری سازمان ملل متحد در بخش پناهندگان، گفته است: «با بازگشت بیجاشدگان داخلی به گونه داوطلبانه، کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان کمک‌های “ادغام مجدد” را به خانواده‌ها توزیع می‌کنند. در ولایت پروان، یکی از ولایت‌های مرکزی افغانستان، در روزهای اخیر به۲۲۰۰ بیجاشده پیشین در چاریکار کمک توزیع شد.»
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*