خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / واگذاری ۳۳ اثر باستانی به موزیم ملی

واگذاری ۳۳ اثر باستانی به موزیم ملی

کابل/۱۰ثور/فرهنگستان
نمایندۀ وزارت امورخارجه افغانستان ۳۳ اثر تاریخی برگردانده شده را روز (پنجشنبه، ۹ثور) به موزیم ملی تسلیم کرد.
این مراسم با حضورداشت سرپرست وزارت اطلاعات فرهنگ و مسوولان فرهنگی وزارت خارجه در موزیم ملی برگزار شد.
محمد طاهر زهیر  سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ گفت:« این ۳۳ اثر تاریخی کشوراز نزد قاچاقچیان درامریکا ضبط شده است و ازطریق سفارت افغانستان در واشنگتن، به کابل برگردانده شده است.»
سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ، از تلاش های دوامدار سفارت افغانستان درواشنگتن و وزارت امورخارجۀ به خاطر برگرداندن این آثر های تاریخی سپاسگزاری کرد و به دست آمدن آن ها را یک دستاور بزرگ برای دولت و مردم افغانستان دانست.
طاهر زهیر افزود که درجریان جنگ های دهۀ ۷۰ بیش از یکصد هزار اثر تاریخی موزیم ملی به غارت برده شد و اکنون نیزشمار زیادی آثر های تاریخی وبنا های باستانی کشوردرمعرض خطرقراردارد.
محمد طاهرزهیر از تلاش های وزارت اطلاعات وفرهنگ به خاطر حراست و حفاظت از اثر های تاریخی و میراث های فرهنگی، اطمینان داد و گفت که در افغانستان اضافه از ۵ هزار بنا های تاریخی وجود دارد که بیشتر این بنا ها به حفاظت و مرمت نیاز دارد . او از تمام مردم افغانستان خواست که درهمکاری با وزارت اطلاعات وفرهنگ و نیروهای امنیتی کشور، ازاثر های تاریخی و میراث های فرهنگی، که سرمایه های ملی افغانستان است، حفاظت و نگهداری کنند و همچنان جلو قاچاق و کندنکاری غیرقانونی را بگیرند.
توریالی غیاثی رییس روابط فرهنگی وزارت امورخارجه گفت که سفارت خانه ها و قنسلگری های افغانستان درخارج مسوولیت دارند که درزمینۀ برگرداندن آثر های تاریخی قاچاق شدۀ کشور، تلاش پی گیرکنند.
محمد فهیم رحیمی رییس موزیم ملی دررابطه به آثر های به دست آمده افزود که این اثر ها  شامل ظروف و مجسمه های سنگی و گلی است که ممکن است یک قسمت آن مربوط به دورە های بودایی ، هندویی و اسلامی باشد .
او بیان داشت که به خاطر تشخیص اصالت و قدمت این اثر ها به مطالعۀ بیشتر نیاز است .
این درحالی‌است که از سال ۲۰۰۲ میلادی تا حال ۱۰ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی از خارج به کشور برگردانده شده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*