خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / واکنش افغان فلم از تخریب سینما پارک ؛ یک اندیشه ویران تنها در پی ویرانی است

واکنش افغان فلم از تخریب سینما پارک ؛ یک اندیشه ویران تنها در پی ویرانی است

واکنش افغان فلم از تخریب سینما پارک؛ یک اندیشه ویران تنها در پی ویرانی است

کابل/۱۸عقرب/فرهنگستان
مسوولان افغان فلم از تخریب سینما پارک؛ مکان‌های تاریخی کشور ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که یک اندیشه ویران تنها در فکر ویرانی است.

صحرا کریمی، رییس افغان فلم روز یک‌شنبه (۱۸، عقرب) در برگه‌ی فیسبوکش پیوند خوردن ویرانی یک مکان فرهنگی (سینما پارک) با اسم یک شخص را «شرم‌آور» توصیف کرده است.
او نوشته است: «چقدر شرم آور است که نام کسی با ویرانی یک مکان فرهنگی – سینمایی (سینما پارک) در تاریخ ثبت شود. پنجاه سال بعد صفحه تاریخ را ورق بزنی؛ بخوانی: فلان شخص در فلان سال‌ها چون در حلقه قدرت و تصمیم‌گیری بود، فرمان ویرانی سینما پارک را صادر کرد.».

او با تصریح «یک فکر و اندیشه ویران فقط به فکر ویرانی است» می‌گوید که یک فردی که از فرهنگ ویرانی بیاید، فرهنگ ویرانی را و یک ذهن ویران نیز تفکر ویرانی را ترویج می‌دهد.

بانو کریمی با ذکر این‌که دیگر هیچ سیاست‌مداری وی را شگفت زده نمی‌کند، نوشته است: «با یک عملکرد و تفکر ویران چه باید کرد؟»

دستور تخریب یا بازسازی سینمای پارک را امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری در «نشست‌های امنیتی ۶:۳۰ صبح» صادر کرده است.

با این حال، شهرداری کابل می‌گوید که سینما پارک پس از تخریب با معیارها و استندرهای جدید اعمار می‌شود.
سمیرا رسا، سخنگوی شهرداری کابل گفت که سینما پارک به هدایت معاون اول رییس جمهور تخریب می‌شود.
او تصریح کرد که تیم فنی شهرداری کابل پس از بررسی سینما پارک به این نتیجه رسیده‌ است که این سینما امکان ترمیم و بازسازی را ندارد و باید تخریب شود.
او افزود: «سینما پارک برای جلوگیری از فاجعه انسانی تخریب می‌شود، چون اگر یک نمایش صورت می‌گرفت، در کوچک‌ترین زلزله و آفات طبیعی سبب بروز یک حادثه می‌شد.»

به گفته‌ی خانم رسا این سینما پس از تخریب دوباره با معیارهای جدید به عنوان یک مکان فرهنگی اعمار خواهد شد و در ساخت جدید این سینما دیدگاه شهروندان نیز گرفته خواهد شد.

افغان فلم قبل از این تصمیم آقای صالح، گفته بود که مدیریت سینما پارک باید به این نهاد سپرده شود و با ویرانی این مکان، خاطرات سینمایی یک شهر ویران نشود.
سینما پارک از مکان‌های فرهنگی و تاریخی در افغانستان است و در پارک شهرنو کابل موقعیت دارد.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*