خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / هم‌صدایی جهان در برابر سیاست‌های طالبان

هم‌صدایی جهان در برابر سیاست‌های طالبان

کابل/۸ثور/فرهنگستان
شورای امنیت سازمان ملل در یک نشست به روز (پنج شنبه، ۷ثور) قطع نامه‌ای را با اکثریت آرا تایید کرد که در آن محدودیت های زهرآگین طالبان بر زنان و دختران افغانستان به ویژه ممنوعیت کار زنان در دفترهای سازمان ملل در افغانستان به شدت نکوهش شده است.
شورای امنیت سازمان ملل در این قطع نامه که پیش نویس آن از سوی امارات متحده عربی و جاپان تهیه شده است از طالبان خواسته است که بی درنگ ممنوعیت کار زنان را در دفترهای سازمان ملل در افغانستان بردارند.
در این قطع نامه آمده است که ممنوعیت کار زنان در دفترهای سازمان ملل حقوق بشر و اصول بشردوستانه را تضعیف می کند و برعملیات کمک رسانی سازمان ملل در سراسر افغانستان نیز اثرهای منفی و شدید خواهد داشت.
در این قطع نامه تاریخی شورای امنیت، نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان در تاریخ سازمان ملل بی پیشینه دانسته شده است ونیز تاکید شده است که زنان و دختران افغانستان باید در تمامی بخش های جامعه، مشارکت کامل، برابر، معنادار و مصوون داشته باشند.
در همین حال سفیر امارات متحده عربی در سازمان ملل گفته است که بیش از ۹۰ کشور جهان به شمول کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای اسلامی از این قطع نامه پشتیبانی کرده اند.
در این میان سفیر امریکا در سازمان ملل، می گوید در اوضاعی که زنان و دختران افغانستان از حقوق بشر و آزادی های بنیادین شان محروم مانده اند، جامعه جهانی بی تفاوت نخواهد ماند.
وی می‌گوید که طالبان با اقدامات ظالمانه در برابر زنان و دختران افغانستان از جمله ممنوعیت از آموزش، تحصیل و کار در نهادهای غیردولتی و دفترهای سازمان ملل از وعده های شان به جامعه جهانی و زنان و دختران سرپیچی کرده اند.
با این همه سازمان عفوبین الملل تصویب این قطع نامه را گامی خوشایند در مسیر درست میداند اما تاکید می ورزد که کافی نیست.
طالبان پس از تسلط شان بر افغانستان، در گام نخست بسیاری از بانوان را از ادامه کار در نهادهای دولتی افغانستان بازداشتند، سپس مکتب های دختران بالاتر از صنف ششم را بستند و زنان را از رفتن به پارک، رستورانت، حمام، وزرشگاه ها و دیگر مکان های عمومی محروم ساختند.
بعدتر دانشگاه های افغانستان را به روی دختران دانشجو بستند و کار زنان را در نهادهای غیر دولتی داخلی و خارجی در افغانستان ممنوع ساختند.
و اما در آخرین مورد کار زنان را در دفترهای سازمان ملل در افغانستان نیز ممنوع ساختند.
سازمان ملل هشدار داده است که اگر ممنوعیت کار زنان در دفترهای این نهاد برداشته نشود افغانستان را ترک خواهد کرد.
طالبان تاکنون در باره این قطع نامه بی پیشینه و تاریخی شورای امنیت سازمان ملل چیزی نگفته اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*