خانه / فرهنگ و هنر / سینما / هفتادمین جشنواره جهانی سینما در کن
هفتادمین جشنواره فیلم کن

هفتادمین جشنواره جهانی سینما در کن

هفتادمین جشنواره کن با سخنان اصغر فرهادی، فیلمساز ایرانی، شروع به کار نمود .

هفتادمین جشنواره فیلم کن شامگاه چهارشنبه ۱۷ می توسط اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی، افتتاح شد. فرهادی را روی سن، لی‌لی رز دپ (هنرپیشه، مدل فرانسوی−آمریکایی و دختر جانی دپ) همراهی کرد. این فیلمساز سرشناس ضمن خوشامدگویی به مهمانان، از جشنواره کن به عنوان محلی یاد کرد که در آن “فرهنگ‌ها با احترام متقابل با زبان سینما با یکدیگر سخن می‌گویند.”

فرهادی که مراسم اسکار امسال را به دلیل سیاست‌های مهاجرتی تنش‌برانگیز دونالد ترامپ تحریم کرده بود، با حضور در صحنه افتتاحیه هفتادمین دوره جشنواره کن خطاب به حاضران گفت: «برای شما ۱۲ روز سرشار از گفت‌گوهایی پرشور و لحظات به یاد‌ماندنی آرزو می‌کنم. ۱۲ روز برای کشف فیلم‌هایی که شما را به فکر در مورد شرایط انسانی امروز وا می‌دارد.»

اعضای هئیت داوران هفتادمین جشنواره سینمایی کن :

پائولو سورنتینو (کارگردان، فیلمنامه‌نویس)، ماردن آده (کارگردان، نویسنده)، فن‌بینگ‌بینگ (هنرپیشه)، پدرو آلمودوار (فیلمساز و رئیس‌هیئت داوران)، ویل اسمیت (هنرپیشه)، اگنس ژاوی (هنرپیشه)، پارک چان‌ووک (کارگردان)، جسیکا چستین (هنرپیشه)، گابریل یارد (آهنگساز).

اجرای مراسم افتتاحیه و اختتامیه کن را مونیکا بلوچی بر عهده دارد. این هنرپیشه ۵۳ ایتالیایی تا کنون با کارگردان‌های سرشناس زیادی همکاری داشته است. او از جمله در سال ۲۰۱۲ در نقش مینا در فیلم “فصل کرگدن” به کارگردانی بهمن قبادی در جشنواره کن حضور پیدا کرد.

جولین مور، هنرپیشه آمریکایی با فیلم “شگفت‌زده” امسال به کن آمده است. او در این فیلم که کارگردانی آن را تاد هینز بر عهده داشته، در یکی از نقش‌های اصلی بازی کرده است. این فیلم برای نخستین بار در جشنواره کن به نمایش درخواهد آمد و یکی از نامزدهای کسب نخل طلاست.

رابین رایت، هنرپیشه آمریکایی این بار در قامت کارگردان با فیلمی به نام “تاریکی شب” روی فرش قرمز قدم گذاشت. این فیلم که نخستین نمایش خود را در کن جشن می‌گیرد، روایتگر داستان زنی است که برای فرار از یک طوفان سهمگین به یک رستوران کوچک دورافتاده پناه می‌برد؛ جایی که هر کسی رازی دارد و هیچ چیز آنطور که به نظر می‌آید، نیست.

جشنواره کن امسال با نمایش فیلم “ارواح اسماعیل” محصول فرانسه افتتاح شد. لارا لیتو و آدرین برودی از جمله هنرپیشگانی بودند که پیش از نمایش این فیلم روی فرش قرمز در برابر عکاسان ایستادند.

ماریون کوتیار، یکی از هنرپیشگان نقش اصلی در فیلم “ارواح اسماعیل”. کارگردانی این فیلم را ارنو دپلشن بر عهده داشته که خود نیز یکی از فیلمنامه‌نویسان آن بوده است.

ارواح اسماعیل روایتگر داستان کارگردانی به نام اسماعیل است که در حال تدارک ساخت فیلم جدیدش است، اما به ناگهان سر و کله زنی پیدا می‌شود که اسماعیل بیست سال پیش عاشقش بود و گمان می‌رفت مرده است. دیدار دوباره این زن (با بازی ماریون کوتیار) اسماعیل را در بحرانی عمیق فرو می‌برد.

اما تورمن، هنرپیشه ۴۷ ساله که با فیلم‌هایی نظیر “بیل را بکش” و “داستان‌های عامیانه” به شهرت جهانی رسید، روی فرش قرمز نمایش فیلم “ارواح اسماعیل”. امسال در جشنواره فیلم کن ۱۹ فیلم برای دریافت جایزه نخل طلایی رقابت می‌کنند.

در جشنواره امسال از ایران  ، سه نماینده حضور دارند. محمد رسول‌اف با فیلم “لِرد” در بخش نوعی نگاه با ۱۵ فیلم دیگر برای دریافت جایزه این بخش رقابت می‌کند. لرد ششمین فیلم سینمایی رسول‌اف است که سال گذشته از جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد.

فیلم‌‌های “وقت ناهار” (تصویر) به کارگردانی علیرضا قاسمی و “حیوان” به کارگردانی بهمن و بهرام ارک در بخش “سینه‌فونداسیون” به نمایش درخواهند آمد. این بخش به منظور یافتن استعداد‌های جوان راه‌اندازی و هر ساله در حاشیه جشنواره کن شماری از آثار کوتاه یا نیمه‌بلند سینمایی برگزیده را به نمایش می‌گذارد و در نهایت به سه فیلم برتر جوایزی اهدا می‌شود.

فیلم “حیوان” داستان مردی را روایت می‌کند که قصد فرار از مرز را دارد. به گفته بهرام ارک فضای داستان این فیلم ۱۵ دقیقه‌ای طوری طراحی شده که زمان و مکان خاصی نداشته باشد و هیچ دیالوگی نیز در فیلم رد و بدل نمی‌شود. داود نورپور تنها بازیگر فیلم “حیوان” است.

فیلم سینمایی “تهران تابو”، اثر سینماگر ایرانی‌تبار مقیم آلمان، علی سوزنده نیز همراه با شش فیلم دیگر در بخش “هفته منتقدان” جشنواره رقابت می‌کند. این درام اجتماعی بی‌پرده به تابوهای جامعه ایران می‌پردازد.

فیلم “۲۴ فریم” آخرین ساخته عباس کیارستمی، کارگردان فقید نیز امسال در کن به نمایش درخواهد آمد. این فیلم که کیارستمی مراحل پایانی آن را در بیمارستان و در دوران نقاهت به اتمام رساند برای نمایش در بخش رویدادهای هفتادمین سالگرد جشنواره انتخاب شده است. ۲۴ فریم بر مبنای ۲۴ فیلم چهار و نیم دقیقه‌ای ساخته شده که کیارستمی در سال‌های آخر زندگی خود کارگردانی کرده بود.

میشائیل هانکه، کارگردان اتریشی که تا کنون دوبار نخل طلای کن را دریافت کرده، امسال با فیلمی به نام “پایان خوش” بار دیگر به کن آمده است. این فیلم که محصول مشترک فرانسه، اتریش و آلمان است برای نخستین بار روز ۲۲ می به نمایش درخواهد آمد. هانکه با “پایان خوش” در بخش رقابتی جشنواره حضور دارد و برای بار سوم برای دریافت نخل طلا خیز برداشته است.

هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شده است که ناشی از حملات تروریستی اخیر در خاک فرانسه بوده است.

پیش‌تر پوستر امسال جشنواره نیز به دلیل دستکاری عکس کلودیا کاردیناله، ستاره مشهور سینمای ایتالیا حاشیه‌ساز شده بود. در این پوستر عکس به کار رفته با فتوشاپ دستکاری شده بود تا اندازه کمر و ساق پای کاردیناله را کوچکتر از اندازه واقعی آن نشان داده شود. جشنواره فیلم کن روز ۲۸ می  به کار خود پایان خواهد داد.

پیر لسکیور رئیس جشنواره و تیری فره‌مو دبیر هنری کن در نشست خبری  که به منظور معرفی فیلم‌ها در پاریس برگزار شد از انتخاب ۴۹ فیلم از ۲۹ کشور دنیا خبر دادند. از این میان، ۱۲ فیلم متعلق به کارگردانان زن هستند و همچنین ۹ کارگردان فیلم اولی در جشنواره امسال حضور دارند.

از از اتفاقات جدید جشنواره هفتادم نیز می‌توان به افزوده شدن پروژه واقعیت مجازی با فیلمی از الخاندرو گونسالس اینیاریتو، نمایش ویژه دو پروژه تلویزیونی شامل بازسازی سریال تویین پیکس ِ دیوید لینچ و همچنین فصل دوم سریال «بالای دریاچه» ساخته جین کمپیون اشاره کرد

۱۸ می ۲۰۱۷

فرهنگستان

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*