خانه / خبرها / نگرانی اقلیت‌ها در افغانستان ؛ حقوق اقلیت‌ها در صلح حفظ شوند

نگرانی اقلیت‌ها در افغانستان ؛ حقوق اقلیت‌ها در صلح حفظ شوند

نگرانی اقلیت‌ها در افغانستان؛ حقوق اقلیت‌ها در صلح حفظ شوند

کابل/۲۸ سنبله/فرهنگستان
مرد ۵۹ ساله شهروند یهودی
افغانستان از نظام آینده افغانستان انتظار دارد که حقوق تمام اقلیت‌ها در آن حفظ شوند.

زبولون سمینتوف می‌گوید که حفظ نظام کنونی در گفت‌وگوهای صلح برای حفظ دست‌آوردها و حقوق تمامی شهروندان کشور گزینه خوب است.

این مرد به این باور است که بیشترین بخش عمرش در جنگ‌های چهل ساله کشور سپری شده‌است و اکنون که فرصت صلح پیش آمده، نباید از دست برود.
او افزود: «همه تشنۀ صلح استیم، به شرطی که نیم کاسه زیر کاسه نباشد. کسانی در قطر در پشت میز مذاکره می‌نشیند، اول از همه روی آتش‌ بس حرف می‌زند.»

این شهروند کشور چگونگی مبارزه امریکا را با هراس‌افگنی در افغانستان انتقاد می‌کند: «نه امریکا سلاح می‌دهد، نه طیاره، نه جیت، اما طالبان سلاح شب‌بین دارند و می‌زنند و نیروهای دولتی سلاح کهنه دارند. ما خدا داریم این جا دولت اسلامی است شکر همه چیز این‌جا است.»

از سویی هم، شهروندان سیک و هندو در افغانستان نگران این وضعیت استند و می‌گویند که گفت‌وگوهای صلح باید به یک صلح همیشه‌گی وهم‌بسته‌گی میان شهروندان کشور بیانجامند.

سونی سینگ، یکی از این شهروندان گفت که مذاکرات به‌گونه‌یی نتیجه دهد تا کسانی که بیرون از کشور استند، یا این‌که از کشور آواره شده‌اند، بتوانند به وطن خود برگشت کنند.

نرندر سینگ خالص، عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: «دیگر جنگ نمی‌خواهیم طالبان به وطن خود بیایید که دست به دست هم بدهیم. برادران طالب ما بیایند با ما دست به دست هم بدهند وطن خود را بسازیم. وطن را خودکفا کنیم، وطن خود را آباد کنیم تا نسل آیندۀ ما و شما یک زندگی خوب و آرم داشته باشند.»

این در حالی است که هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، از روز شنبه – ۲۲ سنبله – تاکنون در دوحه سرگرم رأی‌زنی دربارۀ آغاز رسمی گفت‌وگوهای صلح استند.

چگونگی نظام آینده، حقوق اقلیت‌ها، آزادی بیان و رسانه‌ها، حقوق زنان و دیگر دست‌آوردهای دو دهه اخیر از موضوعات اصلی استند که در مذاکرات صلح روی آن‌ها بحث خواهند شد.

شهروندان کشور از هیئت‌های دوطرف می‌خواهند که به یک توافقی برسند و تمامی موارد ذکر شده حفظ شوند تا صلح در کشور همیشه‌گی شود.

با این همه، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی اطمینان داد که جمهوری اسلامی افغانستان در این مذاکرات تمامی دست‌آوردها را حفظ خواهد کرد.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*