خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / نهادهای جهانی: محرومیت دختران از آموزش خلاف تعهدات طالبان است

نهادهای جهانی: محرومیت دختران از آموزش خلاف تعهدات طالبان است

کابل/۲۵حمل/فرهنگستان
برخی از نهاد های جهانی بار دیگر خواهان بازگشایی مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم در افغانستان شده اند.
سازمان عفو بین‌الملل و کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان گفته اند که مسدود ماندن مکتب‌های دخترانه، برخلاف تعهداتی است که طالبان با جهان کرده است.
عفو بین‌الملل از جهان می‌خواهد که در گفت‌وگو با مقام‌های طالبان، حقوق زنان و بازگشایی مکتب‌های دخترانه را باید خط سرخ قرار دهند. این نهاد می‌افزاید که حقوق بنیادی زنان و دختران پس از رویکار آمدن دوباره طالبان در افغانستان، نقض شده اند.
سمیرا حمیدی، کارمند سازمان عفو بین‌الملل، گفت: «ما شاهد از بین رفتن تمامی حقوق اساسی زنان و دختران افغانستان هستیم. طالبان به تعهد‌های خود در پیوند به باز کردن دروازه مکتب‌ها به روی دختران عمل نکردند. جامعه جهانی باید در بحث و مذاکرات خود با طالبان حقوق زنان و دختران را خط سرخ قرار دهند. ما خواهان این هستیم که جامعه بین‌المللی طالبان را حسابده قرار دهد.»
هم‌زمان با این، کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان گفته است که وضع محدودیت بر زنان و دختران اثر منفی بر آموزش نسل های آینده به ویژه دختران خواهد گذاشت.
شابیه منتو، سخنگوی این نهاد گفته است: «ما نگران اوضاع زنان هستیم، وضع محدودیت‌های روزافزون امنیت آنان را تهدید می‌کند و این محدودیت‌ها اثرهای منفی بر گشت‌وگذار آزادانه دختران و روند آموزش آنان داشته است.»
عبدالباری جهانی، وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ در یک نامه سرگشاده درباره اوضاع کنونی و مسدود ماندن مکتب‌های دخترانه در افغانستان، ابراز نگرانی کرده و گفته است که زمینه پیشرفت در کشور، بی آموزش دختران ممکن نیست.
از سوی دیگر، یک روزنامه هندی (دی پرینت) به نقل از منابع آگاه، گزارش داده که طالبان در حالی مانع بازگشایی مکتب‌های دخترانه در افغانستان شده است که بیش از ۲۲ مقام ارشد طالبان دختران خود را به مکتب‌های دوحه، پیشاور و کراچی فرستاده اند.
مینه حبیب، فعال حقوق زن، گفت: «ما از امارت اسلامی می‌خواهیم که هرچه زودتر مکتب‌ها را به روی دختران بالاتر از صنف ششم باز کند. چرا که بلند رفتن سطح دانش در کشور، آینده دختران را درخشان و کشور را به سوی آبادی میبرد.»
صنوبر، فعال زن می‌گوید: «فرزندان آنان با دل راحت در حال پیشرفت و ترقی استند و هیچ نگران حالت آنها نیستند. هیچ توجه نمی‌کنند که مثل دختران آنان دخترانی در افغانستان زندگی می‌کنند که بخاطر کشور تلاش می‌کنند.»
در همین حال، وزارت معارف می‌گوید که این وزارت در هماهنگی با حکومت، روی طرحی کار می‌کند که بربنیاد آن تمامی مکتب‌های دخترانه به روی دانش‌آموزان بالاتر از صنف ششم بازگشایی خواهند شد.
تصمیم بسته ماندن مکتب‌های دخترانه دوره های متوسطه و لیسه در افغانستان در ماه اخیر با واکنش‌های تندی داخلی و خارجی روبرو شده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*