خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / نمایش دو فلم پس از هفت ماه وقفه در افغان فلم

نمایش دو فلم پس از هفت ماه وقفه در افغان فلم

کابل/۲۳حوت/فرهنگستان
پس از یک وقفه هفت ماهه، افغان فلم روز(یکشنبه،‌ ۲۲حوت) از دو فلم مستند «سالنگ» و «پل کمپنی» رونمایی کرد و آن‌ها را به نمایش گذاشت.
محتوای این مستندها بازسازی و ترمیم شاهراه سالنگ و پل کمپنی استند که در هفت ماه از سوی افغان فلم تهیه شده‌اند.
مولوی جاوید افغان، رییس افغان فلم گفت: «کوشش می‌کنیم برنامه‌های تفریحی تهیه کنیم تا توجه خارجی‌ها را جلب کنیم و آن‌ها به دیدار افغانستان بیاند. در کنار آن چیزی را به مردم نشان بدهیم که در دهه گذشته در کشور اتفاق افتاده است.»
در همین حال، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ از سینماگران و فلم سازان خواست تا در راستای نیازمندی‌های جامعه به تولید فلم بپردازند.
ذبیح الله مجاهد، معین نشراتی وزارت اطلاعات فرهنگ گفت: «مسوولان افغان فلم، کارمندان و کارگردانانی که فلم تهیه می‌کنند، باید متوجه باشند و جستجو کنند و ببینند که نیاز جامعه چه است؟ در کدام بخش به لحاظ اجتماعی جامعه نیاز به تهیه فلم‌ها و مستندها است.»
عتیق الله عزیز، معین هنر و فرهنگ وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: «به یک وقت کم این مستندها تهیه شده در حالی‌که شرایط هم نامساعد، امکاناتی ناکافی و مواد تخنیکی هم مهیا نبوده است. باز هم توانستند که دو سه مستند را تهیه و تولید کنند و این یک دستاورد بزرگ است.»
اما سینماگران افغانستان تولید فلم‌های سینمایی را بی‌موسیقی و بی‌حضور بانوان ناممکن می‌دانند.
محمد اعظم همسفر، کارگردان و ممثل گفت: «اگر ما بخواهیم فلم بسازیم، شما می‌دانید که در یک جامعه هم مرد نقش دارد و هم زن نقش دارد. ما نمی‌توانیم فلم و یا سریالی بسازیم که در آن (زن) نقش نداشته باشد.»
افغان‌فلم اصلی‌ترین نهاد دولتی سینمایی افغانستان است که در سال ۱۳۴۷ ایجاد شد و هنرمندان ابن هنر در سال‌های جنگ نقش مهمی در حمایت و حفظ فرهنگ سینمای افغانستان ایفا کرده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*